وزیر خارجه سوریه: از حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم

کمک‌های مالی ایران به حکومت اسد، پس از شدت یافتن جنگ‌های داخلی در آن کشور، ابعاد گسترده‌ای یافت

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه با ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان دیدار کرد - عکس از وبسایت وزارت خارجه

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا و غرب باعث وضعیت وخیم اقتصادی در ایران و سوریه شده است، اظهار داشت سوریه توجه ویژه‌ای به تقویت روابط تجاری با ایران دارد. از هر تلاشی که بتواند به تحریم‌ها پایان دهد استقبال می‌کنیم. از هرگونه مشارکت با حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم.

به گزارش بخش خبری وبسایت وزارت خارجه، فیصل المقداد که شب گذشته، یکشنبه وارد تهران شده بود، امروز با ابراهیم رئیسی و همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد. او در دیدار نخست خود با حسین امیرعبداللهیان، با اشاره به حملات اسرائیل درون خاک سوریه گفت که این کشور با کمک هم پیمانانش از جمله ایران و روسیه توانسته گروه‌های تروریستی را شکست دهد.

او در دیدار بعدی خود با ابراهیم رئیسی نیز ضمن ابلاغ دعوت بشار اسد از ابراهیم رئیسی برای حضور در دمشق، گفت که روابط دو کشور نتیجه اقدامات رهبران دو کشور است و در این مسیر، «خون حاج قاسم سلیمانی» ضامن پیوند عمیق روابط دو کشور خواهد بود.

وزیر خارجه سوریه در حالی از سرمایه‌گذاری و حضور ایران در سوریه استقبال می‌کند که تهران این روزها دچار بحران اقتصادی است. با این حال جمهوری اسلامی نشان داده که حضور نظامی در منطقه برایش اولویت دارد. موضوعی که با واکنش گسترده مردم ایران مواجه شده است. به‌طوری‌که طی اعتراضاتی که از سال ٩٦ به بعد در ایران رخ‌داده است، انتقاد از حضور ایران در سوریه در اکثر شعارها دیده می‌شود.

مخالفت افکار عمومی ایران با حضور ایران در سوریه به حدی است که همسر رضا خرمی، محافظ قاسم سلیمانی که در جنگ سوریه کشته شد، با اشاره به واکنش‌های منفی مردم به حضور ایران در سوریه می‌گوید: «این موضوع باعث شد که دیگر ما جرئت نکنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده شهید مدافع حرم هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک‌های مالی ایران به حکومت اسد، پس از شدت یافتن جنگ‌های داخلی در آن کشور، ابعاد گسترده‌ای یافت و آنچه که تهران کمک‌های مستشاری می‌نامید، در عمل به کمک‌های مالی و اقتصادی تبدیل شد. مردم ایران می‌پرسند اکنون که دولت ایران افزون‌بر پشتیبانی همه‌جانبه سیاسی از رژیم بشار اسد، از نظر نظامی نیز به‌گونه مستقیم و گسترده در سوریه مداخله کرده و جنگیده، هزینه‌های مالی این جنگ‌ها چه مقدار است؟

شاید دقیق‌ترین رقم در این خصوص، همانی باشد که جسی شاهین، سخنگوی استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفته بود. او در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که بر اساس ارزیابی سازمان ملل متحد، میانگین هزینه‌های سالانه ایران در سوریه به شش میلیارد دلار می‌رسد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بالغ‌بر ۵۴ میلیارد دلار شده است. بر این اساس، کمک‌های حکومت ایران به سوریه در هر سال، با نصف بودجه اختصاص‌داده‌شده برای کمک به خرید کالاهای اساسی در داخل ایران (یارانه)، برابر بوده است.

از سوی دیگر، زیو الکین وزیر ساخت و ساز و مسکن اسرائیل گفته است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در دیدار اخیر توافق کردند که سیاست اسرائیل در قبال سوریه از جمله حملات هوایی در خاک این کشور ادامه پیدا کند.

جروزالم پست گزارش داد که نزدیکی اخیر روسیه و اسرائیل که در دیدار پوتین و بنت به نمایش درآمده و همچنین توافق‌هایی که آنها به دست آوردند، به این دلیل است که آنها به «دنبال حذف ایران و حزب الله از کشور [سوریه] هستند.»