تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت

هوای تهران و شهرهای صنعتی در وضعیت ناسالم گزارش شده‌اند

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تهران تنها دو روز هوای پاک داشته است - ATTA KENARE / AFP

هوای پایتخت و چند کلان‌شهر دیگر ایران در شرایط ناسالم و قرمز قرار گرفته است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۴، در محدوده ناسالم است و ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا شرایط قرمز را گزارش کرده‌اند.

روز دوشنبه، پانزدهم آذر، منطقه ۱۹ تهران با شاخص ۱۸۱ آلوده‌ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای پایتخت بوده و کیفیت هوا در هیچ‌یک از ایستگاه‌های تهران قابل قبول گزارش نشده‌ است. با توجه به این وضعیت، به همه افراد به ویژه مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده است از فعالیت‌های طولانی خارج از منزل خودداری کنند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تهران تنها دو روز هوای پاک داشته است. هوای پایتخت در ۱۹۴ روز سال قابل قبول، ۵۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز بسیار ناسالم بوده است.

روز یکشنبه، چهاردهم آذر ۱۴۰۰، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه این شورا درباره اینکه برای حل مشکل آلودگی هوای تهران چه کاری می‌توان کرد، گفت: «اگر بخواهیم موضوع را به شکل ریشه‌ای حل کنیم، لازم است دست‌کم دو هزار دستگاه اتوبوس و هزار واگن به سیستم حمل‌ونقل عمومی اضافه کنیم.» او پیش‌بینی کرد که در چنین شرایطی، آلودگی هوای تهران تنها ۳۰ درصد کاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال فقط آسمان تهران میزبان آلودگی هوا نیست. مرکز ملی مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت دیگر مانند کرج، اصفهان و مشهد هم افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا را پیش‌بینی کرده است.

آلودگی هوا در اصفهان به یک معضل اساسی تبدیل شده است. روز یکشنبه، چهاردهم آذر، در جلسه شورای شهر اصفهان به موضوع آلودگی هوای این کلان‌شهر هم پرداخته و از رئیس دولت سیزدهم درخواست شد برای رسیدگی به مشکلات محیط زیستی به این استان سفر کند. به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر اصفهان تاکید کرد: «آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شهر است. دلایل بروز آلودگی هوا و سهم هر بخش مشخص است و از سوی دیگر واضح است چه راهکاری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد؛ با وجود این، گویا بعضی از مسئولان بنا ندارند به وظایفشان عمل کنند.»

هم‌زمان با نیمه آذر ۱۴۰۰، در استان البرز نیز آلودگی هوا به قدری شدید است که پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد مستقر شده‌اند. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز از ادامه آلودگی هوا تا روز جمعه، ۱۹ آذرماه، خبر داده و گفته که افزایش غلظت آلاینده‌ها وضعیت هوا را برای همه گروه‌ها ناسالم کرده است.

شهروندان شهر صنعتی اراک نیز روزها است که در میان آلودگی شدید هوا نفس می‌کشند. محمد آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، در چهاردهم آذر، با انتقاد از تداوم چنین وضعیتی در تذکری شفاهی گفت: «برخی اجازه داده‌اند که مازوت نیروگاه شازند باز باشد و این یعنی آلودگی روی آلودگی رخ دهد.» او تشکیل جلسه اضطراری برای حل این مشکل را خواستار شد و گفت: «آقای رئیس‌جمهوری از شما می‌خواهیم که به این موضوع ورود کنید و جلو تخلف‌ها را بگیرید. با تعطیل کردن مدارس و ادارات نمی‌شود مشکل آلودگی را حل کرد.»