بسیاری از پزشکان زیرخط فقرند

سازمان نظام پزشکی: حکومت مزد خوبی به جامعه پزشکی نداده است و نخواهد داد

در مدت ۱۰ ماه پس از شروع همه‌گیری کرونا، سه هزار پزشک به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند - موج

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌ کل سازمان نظام‌ پزشکی جمهوری اسلامی ایران، از شباهت وضعیت ۹۸ درصد پزشکان ایران با دیگر قشرهای جامعه خبر داد و گفت که در حال حاضر بسیاری از پزشکان زیرخط فقرند. او با بیان اینکه رزیدنت‌ها به آینده خود امیدی ندارند، افزود: «یک رزیدنت چشم‌پزشکی ماهی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد.»

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌ کل جدید سازمان نظا‌م‌پزشکی که به‌تازگی از افزایش تمایل پزشکان برای مهاجرت به کشورهای دیگر خبر داده بود، در «نشست هم‌اندیشی با نمایندگان مجلس» از مشکلات مالی بسیاری از پزشکان پرده برداشت و تصریح کرد که بسیاری از آنان در زیرخط فقرند. او پیش‌تر نیز گفته بود که پزشکان «به دلیل غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، سختی‌های گذراندن طرح و استقبال نکردن از ادامه تحصیل و گرفتن تخصص» خروج از ایران را گزینه مناسبی می‌دانند.

رئیس‌زاده، با انتقاد از «توزیع نامناسب» و «هجمه‌های مکرر علیه پزشکان» گفت: «از فروردین تا الان چند موضوع سنگین همچون ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، نظام طب سنتی و مکمل، اصلاح نظام آموزش پزشکی و بحث افزایش ظرفیت پزشکی مکرر مطرح شده، در حالی‌ که عرق جامعه پزشکی در صف مبارزه با کرونا هنوز خشک نشده و معوقات خیلی از این عزیزان و کسانی که شهید شده‌اند، همچنان پرداخت نشده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس‌ سازمان نظام پزشکی در ادامه سخنان خود با نقد عملکرد صداوسیما که ذهن مردم و جامعه پزشکی را «خسته» کرده است، افزود: «احساس جامعه پزشکی این است که دولت و حکومت و نظام هم به جامعه پزشکی مزد خوبی نداده‌اند و نخواهد داد و از آن‌ها تقدیر نمی‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیامد وضعیتی که رئیس‌زاده توصیف کرده، این است که بسیاری پزشکان مهاجرت از ایران را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر نیز محمدرضا ظفرقندی، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی، اعلام کرده بود که در یک‌ سال منتهی به تابستان ۱۴۰۰، سه هزار پزشک برای دریافت «گوداستندینگ» اقدام کرده‌اند. ظفرقندی به روزنامه شرق گفته بود: «وقتی فارغ‌التحصیلان و به‌خصوص جوانان این جامعه می‌بینند در جای دیگر، ارزش بیشتری برایشان قائل می‌شوند، به آنجا مهاجرت می‌کنند.» علی تاجرنیا، معاون او در همین سازمان، نیز خبر داده بود که در مدت ۱۰ ماه پس از شروع همه‌گیری کرونا، سه هزار پزشک به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند.

این موضوع که به نظر می‌رسد در حال تبدیل شدن به چالشی جدی برای حکومت جمهوری اسلامی ایران است، واکنش برخی نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشته است. در آبان ۱۴۰۰، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای با ابراز نگرانی از کاهش تعداد نیروهای کادر تخصصی درمان نوشت: «متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجهیم که بدون شک این عارضه عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد.»

علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، هم این موضوع را تایید کرده است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، او با بیان اینکه در شرایط کنونی، مهاجرت پزشکان از مشهد و سایر مناطق ایران نگران‌کننده شده، گفته است: «سال گذشته سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند که این میزان چندین برابر سال‌های پیش بوده است و بخشی از آن‌ها ساکن مشهد و خراسان رضوی بوده‌اند.»

صداقت با بیان اینکه مهاجرت پزشکان علل متعددی دارد، افزود: «یکی از علل مهاجرت پزشکان پایین‌ بودن تعرفه‌ها است و به‌ طور یقین عوامل مهم اجتماعی دیگری در این زمینه دخالت دارند که پزشک مجبور می‌شود برای داشتن زندگی بهتر وطنش را ترک کند.»

اگرچه آمار مهاجرت پزشکان و پرستاران از ایران پیش از همه‌گیری کرونا هم بالا بود، بر اساس اعلام مقام‌های سازمان نظام‌پزشکی، در دوران همه‌گیری شدت بیشتری یافته است. در همه‌گیری اخیر، کادر درمان در ایران با چالش‌های متعددی مواجه شدند؛ فقدان برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی برای پیشگیری و کنترل بیماری از یک سو و نبود امنیت شغلی و ساعت‌های کار طولانی از سوی دیگر بسیاری از آنان را تا مرز ناامیدی پیش برد؛ به‌خصوص اینکه بیماری و گاه مرگ همکاران خود در مراکز درمانی به دلیل ابتلا به کرونا را نیز شاهد بودند.

بیشتر از اقتصاد