هشدار متخصصان: کرونا تا پنج سال آینده بریتانیا را تهدید می‌کند

«برای حفظ مصونیت کافی و کنترل کووید-۱۹، احتمالا واکسیناسیون مکرر لازم است»

تا کنون ۷۵ مورد ابتلا به سویه جدید اومیکرون در انگلستان شناسایی شده است - Tolga Akmen / AFP

مشاوران علمی به دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که کووید دست‌کم به مدت پنج سال دیگر تهدیدی برای این کشور خواهد بود.

گزارشی که برای پانل گروه علمی مدل‌سازی همه‌گیری آنفلوانزا «اسپای-ام» (Spi-M/Scientific Pandemic Influenza group on Modelling) تهیه شد، نشان داد که احتمالا «دست کم پنج سال دیگر طول خواهد کشید تا بحران کووید به وضعیت همه‌گیری بومی پیش‌بینی‌پذیر برسد»؛ یعنی ویروس در پس‌زمینه وجود داشته باشد اما خطر سرایت در سطح وسیع و فشار آوردن بر ان‌اچ‌اس (سازمان ملی خدمات بهداشت بریتانیا) در کوتاه‌مدت را نداشته باشد.

این گزارش که پیش از شناسایی سویه اومیکرون تهیه و روز جمعه ۱۲ منتشر شد، اضافه کرد که «به احتمال زیاد تا مدت‌ها باید همچنان سارس-کوو-۲ را فعالانه مدیریت کنیم. مقدار واکسن و دوز تقویتی موردنیاز و سایر عوامل دخیل (آزمایش، دستگاه تنفس مصنوعی، قرنطینه مبتلایان و غیره) در پنج تا ۱۰ سال آینده به معیارهایی بستگی دارد که هنوز ناشناخته‌اند.»

در گزارش اسپای-ام در پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد تا ویروس کرونا به وضعیت بومی‌سازی پیش‌بینی‌پذیرتری برسد، آمده است که خط‌‌مشی دولت و میزان کاهش مصونیت هر کدام در تعیین این زمان‌بندی نقش مهمی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است: «با فرض اینکه جز تزریق واکسن در این روند دخالت دیگری نکنیم، اگر مصونیت در برابر سارس-کوو-۲ به‌سرعت کم شود، زودتر به وضعیت بومی‌سازی خواهیم رسیم؛ اما وقتی به آن وضعیت برسیم، با شیوع بیشتر ویروس نیز مواجه خواهیم شد و فشار بر نهادهای خدمات سلامت و مراقبت نیز بیشتر خواهد شد.»

این گزارش می‌افزاید: «شاید برای حفظ مصونیت کافی ناشی از واکسن برای کنترل کووید-۱۹، واکسیناسیون مکرر لازم باشد. این یک احتمال واقع‌بینانه است که در پنج سال آینده همه‌گیری‌ها در مقیاسی رخ بدهد که بر نهادهای خدمات سلامت و مراقبت فشار وارد کند.»

سازمان سلامت و امنیت بریتانیا اعلام کرد که این هشدار در حالی مطرح می‌شود که ۷۵ مورد ابتلا به سویه جدید اومیکرون در انگلستان شناسایی شده است و کم‌کم گزارش‌هایی از شیوع این سویه در گروه‌هایی از جامعه منتشر می‌شود.

دولت همچنین چند دقیقه از یک نشست فوری متخصصان بیماری‌های تنفسی را که روز ۲۵ نوامبر درباره سویه اومیکرون صحبت می‌کردند، منتشر کرده است. مشاوران این گروه مشاوره علمی در موارد فوریتی (SAGE) هشداد دادند که شاید لازم باشد دولت «واکنشی بسیار جدی» نشان دهد. در حالی که محققان گروه مشاوران خطرات ویروس‌های تنفسی جدید و نوپدید «نروتگ» (Nervtag) اعلام کرده‌اند که در صورت افزایش شمار مبتلایان ممکن است بر ان‌اچ‌اس فشار بیش از حد وارد کند.

گروه نروتگ که زیرمجموعه گروه مشاوران علمی در موارد فوریت ی(SAGE) است، نیز در این نشست گفت که نمی‌تواند این احتمال را رد کند که موج شیوع سویه اومیکرون می‌تواند به بزرگی موج‌های قبلی یا حتی بزرگ‌تر از آن‌ها باشد.

نروتگ افزود که در این رویداد، افزایش شمار مبتلایان «با موجی از مبتلایان بدحال همراه خواهد بود و این زیرگروه بعید نمی‌داند که همین برای پر شدن ظرفیت ان‌اچ‌اس کافی باشد».

این محققان هم «اقدام زودهنگام و جدی» برای مهار شیوع این سویه در بریتانیا را خواستار شدند. آنان این اقدام‌ها را مشخص نکردند اما بر لزوم تسریع برنامه واکسیناسیون بریتانیا تاکید کردند.  نخست‌وزیر روز سه‌شنبه گفت دولت قصد دارد تا آخر ماه ژانویه واکسن تقویتی را به تمام بزرگسالان عرضه کند.

© The Independent

بیشتر از جهان