اتحادیه اروپا: ترکیه و روسیه باید به حضور نظامی خود در لیبی پایان دهند

دخالت‌های خارجی در امور لیبی پس از شروع جنگ داخلی و هرج‌ومرج در لیبی آغاز شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه - Vladimir Smirnov / AFP

هم‌زمان با آغاز تلاش‌ها برای ایجاد سازوکاری برای خروج جنگجویان خارجی و مزدوران جنگی از لیبی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از روسیه و ترکیه خواست در چارچوب همکاری با طرف‌های لیبیایی و بین‌المللی، به عنوان راهی برای حل بحران جنگ داخلی در لیبی، به حضور نظامی خود در این کشور پایان دهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه، چهارم دسامبر ۲۰۲۱، در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه در رم، پایتخت ایتالیا، گفت: «مداخلات و نیروهای خارجی زیادی مانند نیروهای روسیه و ترکیه در لیبی وجود دارند و آن‌ها باید به عنوان بخشی از حل بحران لیبی، خاک این کشور را ترک کنند.»

جوزپ بورل با اشاره به اینکه لیبی در حال حاضر نیازمند برگزاری انتخابات است تا مسیر تشکیل یک دولت قانونی در آن هموار شود، تاکید کرد که در صورت ناتوانی در برگزاری انتخابات، این کشور همچنان در عمق بحران جنگ و چندپارگی فرو خواهد رفت. او خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا برای اعزام هیئت‌های فنی با هدف نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در ۲۴ ماه دسامبر جاری برگزار شود، آمادگی کامل دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دخالت‌های خارجی در امور لیبی پس از شروع جنگ داخلی و هرج‌ومرج در لیبی آغاز شده است و شماری از کشورها سعی کردند در تحولات لیبی نقش ایفا کنند. به همین ترتیب بود که ترکیه و روسیه هم با اعزام جنگجویان خود به لیبی، در درگیری‌های این کشور مستقیما سهیم شدند.

در ژانویه ۲۰۲۰، بنا به درخواست دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فایز السراج، نخستین گروه از نیروهای ترکیه به لیبی وارد شدند و با گذشت هر روز، آنکارا حضور نظامی خود در لیبی را گسترش داد. علاوه بر آن، ترکیه تعدادی از مزدوران جنگی خود را از شمال سوریه به لیبی منتقل کرد.

از سوی دیگر، روسیه هم جنگجویان گروه واگنر را به شرق لیبی فرستاد تا در کنار ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در جنگ علیه دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس شرکت کنند. با ورود نیروهای خارجی به لیبی، جنگ داخلی در این کشور شدت یافت و ناسازگاری میان گروه‌های سیاسی افزایش پیدا کرد.

اینک با تلاش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات ناشی از راه‌حل‌های سیاسی، جنگ در لیبی پایان یافته است اما نیروهای خارجی که برای حمایت از دولت وفاق ملی در طرابلس و ارتش ملی مستقر در طبرق به لیبی وارد شده بودند، هنوز خاک این کشور را ترک نکرده‌اند. این در حالی است که انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. به همین دلیل، ناظران و فعالان سیاسی ادامه حضور نیروهای خارجی و مزدوران جنگی را تهدیدی بزرگ برای آزادی و شفافیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو می‌دانند و بر لزوم خروج همه نیروها و جنگجویان خارجی از لیبی پیش از فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات، تاکید می‌کنند.