آمریکا بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن را اعلام می‌کند

سی‌ان‌ان می‌گوید ورزشکاران آمریکایی همچنان می‌توانند در این رویداد ورزشی شرکت کنند

نشست آنلاین جو بایدن و همتای چینی‌اش-MANDEL NGAN / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا با خودداری از اعزام مقامات رسمی به المپیک پکن به جمع کشورهایی می‌پیوندد که این رویداد ورزشی را به دلیل نقض حقوق بشر در چین، بایکوت کرده‌اند. به این ترتیب هیاتی از دولت آمریکا عازم المپیک پکن نخواهد شد. این در حالی است که در تابستان هیاتی به ریاست جیل بایدن، بانوی اول آمریکا در المپیک توکیو حاضر شد.

المپیک پکن در بهمن‌ماه در چین برگزار می‌شود و انتظار می‌رود دولت آمریکا به زودی اعلام کند که در این رویداد ورزشی نماینده رسمی نخواهد داشت. با این وجود ورزشکاران ایالات متحده آمریکا در المپیک پکن شرکت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از فعالان حقوق بشر از آمریکا خواسته بودند المپیک پکن را تحریم کند.

درخواست برای بایکوت المپیک پکن پس از ناپدید شدن یک ستاره تنیس چین شدت بیشتری گرفت.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود اعلا کرده که این تصمیم در نشست شورای امنیت ملی آمریکا اتخاذ شده و اواخر هفته به طور عمومی اعلام خواهد شد.

استرالیا و بریتانیا از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که در کنار برخی دیگر از کشورهای غربی اعلام کرده‌اند المپیک پکن را بایکوت دیپلماتیک می‌کنند.
بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن از سوی آمریکا، دومین اقدام از این دست در ۴۱ سال اخیر خواهد بود. در سال ۱۹۸۰ نیز جیمی کارتر اقدامی مشابه انجام داده بود. البته کارتر المپیک مسکو را به طور کامل بایکوت کرد و در آن شرکت نکرد اما گزارش‌‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن المپیک پکن را به طور کامل بایکوت نمی‌کند.

جو بایدن، رییس ‌جمهوری آمریکا ماه گذشته با همتای چینی خود نشست آنلاین برگزار کرد. او پس از این نشست به احتمال بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن اشاره کرد.

حکومت کمونیست چین همواره به نقض حقوق بشر متهم بوده است. از جمله نقض حقوق ایغورها که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آن را «نسل‌کشی» توصیف کرده بود.

بیشتر از ورزش