فوران آتشفشان در اندونزی، دست‌کم ۱۳ کشته و ده‌ها مجروح و ناپدید

مواد آتشفشانی، گاز، و توده‌های خاکستر به ارتفاع  ۱۳ هزار متر، یازده روستا را در شرق جزیره مدفون کرده است

روستاییان دارایی‌شان را از میان خاکستر آتشفشانی بیرون می‌کشند - JUNI KRISWANTO / AFP

در اثر فوران آتشفشان «سِمِرو» در اندونزی در روز شنبه چهارم دسامبر، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

تیم‌های امداد اضطراری در روز یکشنبه، پنجم دسامبر، در میان خاکسترهای آتشفشانی همچنان در تلاش و جست‌وجوی مفقودشدگان آن حادثه هستند.

«سمرو» که مرتفع‌ترین کوه ایالت جاوه اندونزی است، در ساعت ۲ و نیم بعدازظهر روز شنبه، چهارم دسامبر، ناگهان و بی‌مقدمه فوران کرد. مواد آتشفشانی، گاز، و توده‌های خاکستر به ارتفاع  ۱۳ هزار متر، یازده روستا را در شرق جزیره مدفون کرده است. 

تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته  است، میزان خرابی و ساکنان وحشت‌زده محل را نشان می‌دهد که با چهره‌های آغاشته به ترکیبی از باران و خاکستر آتشفشانی، در زیر یک ابر غول‌پیکر خاکستری، فریادزنان در حال فرارند. هزاران نفر خانه، مایملک و دام‌های خود را رها کرده و مجبور به گریز از آن ناحیه شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود لایه‌های عمیق خاکستر و رسوبات داغ آتشفشان و در میان قطعی برق، عملیات تجسس و نجات  ادامه دارد. در یک کلیپ ویدیویی، افراد پلیس و ارتش با دست خالی در تلاش بیرون کشیدن اجساد قربانیان از میان خاکستر هستند.  

یکی از اعضای سازمان تجسس و نجات شرق جاوه گفت که روستاهای سرسبز آن منطقه اکنون به «قلمرو مرگ» مبدل شده‌اند.

او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «زندگی در آنجا وجود ندارد ... درخت‌ها، مزارع، خانه‌ها، سوخته‌اند. همه چیز با یک لایه ضخیم خاکستر پوشیده شده است.»

مسئولان می‌گویند دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۹۸ نفر، از جمله دو زن باردار، مجروح شده‌اند.  جراحات شامل سوختگی شدید و مشکلات تنفسی ناشی از دود و غبار خاکستر است. 

تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر از محل تخلیه شده‌اند، اما تیم‌های امداد همچنان برای یافتن بازماندگان آن حادثه در تلاش هستند.

فوران آتشفشان همراه با خاکسترهایی که با باران مخلوط شده است، به واحدهای مسکونی لطمه زده و یک  پل مهم میان آن ناحیه و شهر «مالانگ»، و نیز پل کوچک دیگری را تخریب کرده است.

مدیر هیئت رسیدگی به فجایع اندونزی (BNPB)، ضمن اشاره به این که خانه‌های مردم بازسازی خواهد شد، گفته است که ماشین‌آلات سنگین، از جمله بولدوزر و مته، به محل فرستاده شده است. 

اکنون این نگرانی نیز وجود دارد که بر اثر بارندگی شدید، گدازه‌های داغ موجود در دهانه آتشفشان نیز جدا شوند و به پایين سرازیر شوند. 

قله آتشفشانی «سمرو» که ۴ هزار متر ارتفاع دارد، در دویست سال گذشته بارها فوران کرده است و در فهرست آتشفشان‌های تحت نظارت اندونزی قرار دارد.

اندونزی با ۲۷۰ میلیون جمعیت، آماج فعالیت‌های آتشفشانی و زمین‌لرزه است، زیرا روی خط موسوم به «حلقه آتش» حوزه اقیانوس آرام قرار دارد که مرکز شمار بسیاری از زمین‌لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها 

بیشتر از جهان