هشدار دبیر کل اتحادیه عرب نسبت به افزایش خطر مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه

رفتار تهدیدآمیز ایران در منطقه و تمایل آشکار به سلطه‌جویی و مداخله در امور کشورهای عربی، مانعی بر سر راه ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج‌فارس می‌شود

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب - Mohamed el-Shahed / AFP

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، روز شنبه، ۴ دسامبر ۲۰۲۱ گفت که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد کنترل خود بر تنگه هرمز و باب‌المندب را به‌طور مستقیم یا از طریق شبه‌نظامیان موردحمایتش گسترش دهد. او افزود که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در تابستان سال ۲۰۱۹ و تهدید مداوم و روزافزون شبه‌نظامیان حوثی برای کشتیرانی در دریای سرخ، بیانگر افزایش این خطر است.

احمد ابوالغیط در جریان شرکت در هفتمین دور گفتگوی رم و مدیترانه که با حضور شماری از مقام‌های ارشد، کارشناسان و اقتصاددانان کشورهای حوزه مدیترانه، از سوم تا چهارم ماه دسامبر جاری در پایتخت ایتالیا برگزار شد، گفت تامین ثبات و امنیت در این تنگه‌های راهبردی مهم برای تجارت جهانی، به‌ویژه با توجه به حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی، اهمیت بسیاری برای اقتصاد جهانی دارد.

او افزود حفظ آرامش در این مسیر دریایی و فراهم کردن زمینه کشتیرانی بدون تهدید در خاورمیانه، نه‌تنها برای کشورهای عربی، بلکه برای سراسر جهان حائز اهمیت است.

یک منبع رسمی در دبیرخانه اتحادیه کشورهای عربی اعلام کرد که احمد ابوالغیط در نشستی که با حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور بررسی تهدیدهای روزافزون برای کشتیرانی برگزار شده بود، درباره امنیت خلیج‌فارس و تهدید رژیم ایران برای آزادی کشتیرانی در خاورمیانه صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کل اتحادیه عرب، در این نشست اظهار داشت که رفتار تهدیدآمیز ایران در منطقه و تمایل آشکار به سلطه‌جویی و مداخله در امور کشورهای عربی، مانعی بر سر راه ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج‌فارس می‌شود که مبتنی بر همکاری‌های مشترک و تلاش برای آرامش و رفاه ملت‌ها باشد.

او خاطرنشان کرد که هرچند تاکنون ابتکارهای متعددی در این زمینه مطرح شده است، اما مشکل اصلی عدم اعتماد ناشی از سیاست‌های رژیم ایران است که تهدیدی برای کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

ابوالغیط با تاکید بر این‌که دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باعث تشدید مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌شود، گفت امید است مذاکره‌کنندگان در وین به موفقیتی دست یابند و ایران را از ادامه سیاست کنونی منصرف کنند تا از وخامت روزافزون اوضاع در خاورمیانه جلوگیری شود.

احمد الغیط در پایان سخنانش گفت که پرداختن به پرونده هسته‌ای ایران بدون در نظر داشتن این واقعیت که یک قدرت هسته‌ای دیگر (اسرائیل) نیز در منطقه وجود دارد، دشوار است، به‌ویژه این‌که اسرائیل طرح راه‌ حل دو کشور را با چالش روبه‌رو کرده است و سعی دارد از فراهم شدن هرگونه فرصتی برای اجرای این طرح جلوگیری کند. بنابراین، شکی نیست که در چنین شرایط آشفته و پرتنشی، خاورمیانه هرگز نمی‌تواند به صلح و آرامش برسد.