مقام آمریکایی: ایران به برنامه‌ هسته‌ای خود سرعت بخشیده است

سند سومی در دست تنظیم است که جزئیات درخواست ایران برای گرفتن تضمین از آمریکا را شامل می‌شود

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید ایران در پیشنهاد تازه‌اش، تمام قول و قرارهای پیشین در گفت‌وگوهای بازگشت به توافق‌نامه ۲۰۱۵ (برجام) را پس گرفته، وعده‌هایی را که دیگر کشورها داده بودند فهرست کرده، و خواسته‌های بیشتری نیز به آن‌ها افزوده است.

به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی، که نخواست هویتش فاش شود، گفت ایران به شیوه‌ای تحریک‌آمیز به برنامه‌ هسته‌ای خود شتاب داده و چین و روسیه از اینکه ایران تا این اندازه در گفت‌وگوهای اخیر در وین پا پس کشیده است، در شگفت‌اند.

دور هفتم گفت‌وگوهای وین روز جمعه ۳ دسامبر، در حالی به پایان رسید که شکاف میان طرف‌های مذاکره بر سر مسیر بازگشت به برجام بیش از پیش آشکار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که هیئت ایرانی می‌گوید تا زمانی که نیاز باشد در پایتخت اتریش باقی خواهد ماند، هیئت‌های اروپایی خواستار وقفه‌ای کوتاه در گفت‌وگوها شدند تا برای مشاوره به کشورهای خود بازگردند. انتظار می‌رود دور هشتم گفت‌وگوها در روزهای پایانی هفته آینده از سر گرفته شود.

ایران روز پنجشنبه ۲ دسامبر دو پیش‌نویس ارائه کرده بود که در آن‌ها خواسته‌های ایران درباره لغو تحریم‌ها و اقدام‌های هسته‌ای گنجانده شده است.

گفته می‌شود که سند سومی نیز در دست تنظیم است که به‌زودی در اختیار هیئت‌های گفت‌وگوکننده گذارده خواهد شد، و دربردارنده جزئیات درخواست ایران برای گرفتن تضمین از آمریکا است که دوباره از توافق‌نامه خارج نشود.

اروپایی‌ها می‌گویند ایران از بسیاری از مواردی که پیش‌تر و در پایان دور ششم گفت‌وگوها برای بازگشت به برجام پذیرفته بود، عقب‌نشینی کرده است.

میخاییل اولیانوف، رئیس هیئت روسیه، انتقاد اروپاییان را تند می‌داند و می‌گوید در دیپلماسی چندجانبه قانونی است مبنی بر اینکه تا وقتی روی همه چیز توافق نشود، در حقیقت هیچ توافقی صورت نگرفته است.

علی باقری کنی، مسئول هیئت جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در گفت‌وگویی با الجزیره گفت پیشنهادهای ایران را نمی‌توان رد کرد، زیرا بر مفاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ مبتنی است.