امنیت و ثبات در منطقه، محور اصلی دیدار مکرون و ولیعهد عربستان سعودی

رئیس‌جمهوری فرانسه معتقد است که بدون توجه به مساله ثبات در منطقه، رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران امکان‌پذیر نیست

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) در جده با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرد. در این دیدار او بر ارتباط پرونده هسته‌ای ایران با مسئله ثبات در منطقه تأکید کرد.

به گزارش شرق الاوسط، رئیس جمهوری فرانسه هنگام ورود در فرودگاه ملک عبدالعزیز شهر جده، از سوی شاهزاده خالد الفیصل، فرماندار مکه، شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان، وزیر فرهنگ عربستان سعودی، صالح الترکی، شهردار جده، و چند مقام بلندپایه دیگر مورد استقبال قرار گرفت.

او پیش از سفرش به عربستان، این کشور را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس از نظر جغرافیایی و بزرگی خواند و گفت که برای انجام هر اقدامی در راه ثبات منطقه، گفت‌وگو با این کشور ضروری است.

به گزارش العربیه، امانوئل مکرون در شهر جده گفت که بدون رسیدگی به موضوع ثبات منطقه، رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

مکرون پس از این دیدار در توییتی نوشت که در دیدار خود با شاهزاده محمد بن سلمان درباره امنیت و ثبات در منطقه گفت‌وگو شده است. 

دیدار با ولیعهد عربستان آخرین برنامه سفر رئیس جمهوری فرانسه به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بود که با سفر وی به امارات متحده عربی آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین مقصد رئیس جمهوری فرانسه قطر بود. او به آنجا رفت تا از آن کشور برای یاری‌رسانی به تخلیه ۲۵۸ افغان که به کمک قطر به فرانسه رسیدند، تشکر کند. پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ماه اوت، این گروه به دلیل همکاری با نیروهای فرانسوی مستقر در افغانستان، تهدید شده بودند. 

مکرون در قطر به خبرنگاران گفت که فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی در حال بررسی بازگشایی یک مرکز مشترک دیپلماتیک در افغانستان هستند، اما تاکید کرد که این اقدام آن‌ها به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.

جده در کناره دریای سرخ در حالی امروز میزبان این دیدار دیپلماتیک مهم بود که به دلیل برگزاری نخستین مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک در عربستان، و نیز  کنسرت جاستین بیبر، خواننده کانادایی پرآوازه پاپ، شهر پر‌ از جنب‌وجوش است. چهره تازه این شهر عربستان سعودی محصول سیاست‌های اخیر شاهزاده محمد بن سلمان به منظور گشایش‌های فرهنگی و اقتصادی بی‌سابقه است.

مسئله لبنان نیز که پیش‌بینی می‌شد از محورهای این دیدار باشد، به مسئله ایران گره خورده است.

روابط میان لبنان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در سال‌های اخیر و با افزایش دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در لبنان، پرتلاطم بوده است.

مکرون امید دارد که عربستان با رفع ممنوعیت واردات از لبنان موافقت کند و در نتیجه بهبودی در وضعیت بحران‌زده اقتصاد لبنان حاصل شود.

رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان سعودی روز شنبه همچنین با  نخست‌وزیر لبنان گفتگوی تلفنی مشترک داشتند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، این تماس را «گامی مهم» به سوی بازسازی روابط لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواند.

در بیانیه هیأت دولت لبنان که در فیس‌بوک منتشر شده است گفته شده که میقاتی بر تعهد دولت لبنان بر انجام اصلاحات تأکید کرده است.

بیشتر از جهان