کودک یازده ساله‌ای در تخار سر بریده شد

طالبان تلاش می‌کنند با نادیده گرفتن جنایات و جلوگیری از رسانه‌ای شدن آنها، اوضاع را خوب جلوه دهند

در سه ماه گذشته، در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، برخلاف تبلیغ مسئولان این گروه، میزان جرم و جنایت به‌ویژه ترور، آدم‌‎ربایی، و اقدام‌های انتقام‌جویانه اعضای طالبان در سراسر افغانستان افزایش یافته است- Aamir QURESHI / AFP

در ادامه رویدادهای خشونت‎بار در افغانستان، جمعه دوازدهم آذر، کودک یازده ساله‌ای در تخار سر بریده شد و پسر جوان ۲۲ ساله‌ای در فاریاب تیرباران شد.

یک منبع محلی در تخار می‌گوید که دیروز جمعه ۱۲ آذر، کودک یازده ساله‌ای را در مرکز شهرستان رستاق در استان تخار در شمال‌شرقی افغانستان، سر بریده‌اند. این منبع گفت که این کودک پسر، فرزند خانواده‌ای فقیر بود و هیچ‌یک از اعضای خانواده‌اش فعالیت سیاسی و نظامی نداشته‌اند. به گفته این منبع، کودک مذکور در جوار ساختمان اداره آموزش و پرورش رستاق، به دست افراد ناشناس سر بریده شده و تاکنون جزئیاتی درباره انگیزه این جنایت روشن نشده است. بر اساس اطلاعات منبع مزبور، پدر این کودک کشاورزی محلی است و گفته است که خانواده‌اش با هیچ کسی دشمنی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین روز شنبه، جسد تیرباران شده مرد جوان ۲۲ ساله‌ای به نام غلام محمد، از حومه شهر میمنه، مرکز استان فاریاب، پیدا شد. یک منبع محلی در شهر میمنه گفت که غلام محمد ساکن ناحیه اول شهر میمنه بود و چند روز قبل، پس از مشاجره لفظی با مردی دیگر، ناپدید شده بود. این منبع افزود: «تلاش‌ها برای یافتن غلام محمد بی‌نتیجه ماند تا این که صبح امروز، شنبه، جسد تیرباران شده او در حومه شهر کشف شد.»

تاکنون جزئیات بیشتری در مورد هیچ‌یک از این دو رویداد بدست نیامده و مسئولان محلی طالبان نیز از ارائه جزئیات در این دو مورد خودداری کرده‌اند.

در سه ماه گذشته، در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، برخلاف تبلیغ مسئولان این گروه، میزان رویدادهای امنیتی به‌ویژه ترور، آدم‌‎ربایی، و اقدام‌های انتقام‌جویانه اعضای طالبان در سراسر افغانستان افزایش یافته است. دسترسی آسان مردم به اسلحه، ناتوانی طالبان در کنترل اوضاع، و شرکت داشتن اعضای این گروه در شماری از جرایم و رخدادهای امنیتی، باعث شده است که موارد خشونت و جنایت در مراکز شهرها افزایش یابد. طالبان همواره تلاش می‌کنند با نادیده گرفتن حوادث جنایی و جلوگیری از رسانه‌ای شدن این موارد، اوضاع را خوب جلوه دهند.

به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید طالبان بر رسانه‌ها و نبود کانال‌های ارتباطی و پاسخ‌گو در ساختارهای محلی این گروه، بسیاری از جرم و جنایت اتفاق افتاده به‌ویژه قتل، آدم‌ربایی، و بازداشت‌های خودسرانه توسط طالبان در محلات، از چشم رسانه‌ها پنهان می‌ماند. با وجود این، ساکنان شهرها به دلیل دسترسی داشتن به اینترنت و با به اشتراک‌گذاشتن عکس و ویدیو در فضای مجازی، تا حدی از پنهان ماندن این وقایع جلوگیری می‌کنند.