بایدن برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا، قانون بودجه موقت امضا کرد

اگر این قانون تصویب نمی‌شد،‌ همه سازمان‌های فدرال آمریکا روز یکشنبه تعطیل می‌شدند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا - Anna Moneymaker/Getty Images/AFP
 

رئیس‌جمهوری آمریکا در روز جمعه یک بودجه جاری موقت تصویب کرد که تا ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۲ مخارج دولت را تامین خواهد کرد و از تعطیلی دولت فدرال جلوگیری می‌کند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که جو بایدن این قانون بودجه را امضا کرده است و از رهبران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه که فعلا اختلاف بر سر اجباری شدن واکسن کرونا را کنار گذاشته‌اند تا دولت تعطیل نشود، تشکر کرد.

بایدن پیش از امضای این قانون، ضمن تشکر از همکاری دو حزب رقیب گفته بود: «تامین بودجه دولت دستاورد بزرگی نیست. این کمترین کاری است که می‌توانیم بکنیم.»

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در روز پنجشنبه این قانون را که ۱۱ هفته اعتبار دارد و هفت میلیارد دلار کمک به کسانی که از افغانستان به آمریکا‌ آمده‌اند را نیز شامل می‌شود، تصویب کرد.

در مجلس سنا که ۱۰۰ عضو دارد، قانون بودجه موقت ۶۹ رای مثبت و ۲۸ رای منفی آورد. در این رای‌گیری، ۱۹ سناتور جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها هم‌رای شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن،‌ مجلس نمایندگان این طرح را با ۲۲۱ رای موافق در برابر ۲۱۲ رای مخالف از تصویب گذرانده بود. رهبران حزب جمهوری‌خواه از اعضای خود در کنگره خواسته بودند که به این طرح رای منفی دهند.

اگر این قانون تصویب نمی‌شد،‌ همه سازمان‌های فدرال آمریکا روز یکشنبه تعطیل می‌شدند.

برخی جمهوری‌خواهان با قانون اجباری بودن واکسن کرونا برای کارکنان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بزرگ مخالف‌اند و به همین دلیل می‌خواستند دولت را به تعطیلی بکشانند.

تعطیلی دولت آمریکا دهه‌‌‌ها است که به ابزاری برای پیشبرد دستور کار حزبی تبدیل شده است. طولانی‌ترین تعطیلی به مدت ۳۵ روز در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اتفاق افتاد که دموکرات‌ها از تصویب لایحه بودجه دولت او که هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک را شامل می‌شد، خودداری کردند.

بیشتر از جهان