دلیل مشکل تنفسی: دندانی که در بینی رشد کرده بود

دندان ۱۴ میلیمتری را با جراحی بیرون آوردند و مشکل تنفس بیمار رفع شد

دندان‌های نا‌به‌جا آن‌هایی‌اند که در طول شکل‌گیری، روند طبیعی خود را طی نمی‌کنند و معمولا در جاهایی رشد می‌کنند که نباید باشند- SEBASTIEN BOZON / AFP

دندانی که از حفره بینی مردی بیرون زده بود، جریان اکسیژن او را مسدود و در نتیجه نفس کشیدن را برایش سخت کرده بود.

پزشکان این مرد ۳۸ ساله روز سه‌شنبه این یافته نادر را در قالب تحقیقی گزارش کردند که در نشریه «نیواینگلند ژورنال آو مدیسین» (New England Journal of Medicine) منتشر شد.

این مرد به درمانگاه گوش و حلق و بینی در بیمارستان مونت‌سینای نیویورک مراجعه کرده و گفته بود که از راه حفره راست بینی‌اش به سختی نفس می‌کشد؛ مشکلی که سال‌ها است با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

پزشکان در این مطالعه عنوان کردند که در معاینه پزشکی معلوم شد تیغه بینی‌ او -غضروفی که دو حفره را از هم جدا می‌کند- انحراف دارد. معاینه همچنین سوراخی دو سانتی‌متری در عقب تیغه و توده‌هایی از کلسیم سخت شده را نشان می‌داد.

رینوسکوپی -فرآیندی برای معاینه بینی- «توده‌ای سفید، سفت و سخت» را در انتهای حفره راست بینی، تشخیص داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌تی اسکن کامپیوتری بافت‌های اطراف بینی- یا فضاهای پر از هوایی که اطراف حفره بینی است- «توده‌ واضح و متراکمی را نشان داد که با دندانی سروته و نابه‌جا در حفره راست بینی جور درمی‌آمد.»

دندان بیمار به طول ۱۴ میلی‌متر را با جراحی بیرون آوردند و پزشکان سه ماه بعد از جراحی، پس از معاینه اعلام کردند که مشکل تنفسی او برطرف شده است.

دندان‌های نا‌به‌جا آن‌هایی‌اند که در طول شکل‌گیری، روند طبیعی خود را طی نمی‌کنند و معمولا در جاهایی رشد می‌کنند که نباید باشند.

چنین دندان‌هایی ممکن است غیر از انحراف از مسیر خود به چندین دلیل دیگر رشد کنند. گاهی اوقات دندان‌های دائمی بزرگسالی ممکن است در طول فرآیند جایگزینی دندان شیری رشد کنند و احتمال دارد دندان شیری در محلی غیرمعمول داخل دهان باقی بماند.

ناهنجاری در اندازه رشد فک یا محل دیگر دندان‌ها نیز ممکن است در [ایجاد] این بافت دخیل باشد.

با این حال بر اساس مطالعه‌ای که مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، مداوا نکردن رویش نابه‌جا ممکن است به از دست دادن طول قوس، فضای ناکافی برای دندان‌های دائمی و همچنین دندان‌های کج و معوج منجر شود.

پژوهشگران می‌گویند که دندان‌‌های نابه‌جا به ندرت اتفاق می‌افتند و فقط در یک دهم تا ۱ درصد افراد دیده می‌شوند.

© The Independent