هشدار بایدن به پوتین درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین

اوکراین: روسیه ۹۴ هزار نیرو پشت مرز ما مستقر کرده است

مسکو در سال ۲۰۱۴ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد - Vadim Savitsky / Russian Defence Ministry / AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که اقدام نظامی احتمالی روسیه علیه اوکراین را برای ولادیمیر پوتین «خیلی خیلی سخت» خواهد کرد.

جو بایدن روز جمعه گفت که دولت او برای جلوگیری از تهاجم روسیه، مجموعه‌ای از ابتکارهای فراگیر را در دست تدوین دارد.

او گفت: «این مجموعه ابتکارها کار آقای پوتین را در انجام آنچه همه نگرانش‌اند، خیلی خیلی سخت خواهد کرد.» بایدن درباره جزئیات این ابتکارها توضیحی نداد، اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز پنجشنبه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌ خود دیدار کرد، گفت که ایالات متحده روسیه را به وضع تحریم‌های بیشتر تهدید کرده‌ است.

از سویی، به گزارش اسوشیتدپرس، نشانه‌هایی دیده می‌شود که کاخ سفید و کرملین در حال تدارک مقدمات گفت‌وگویی در هفته آینده میان بایدن و پوتین‌اند. یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی پوتین، روز جمعه به خبرنگاران گفت که تاریخ این گفت‌وگو پس از نهایی شدن جزئیات اعلام می‌شود.

همزمان، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه گفت که ۹۴هزار نظامی روس پشت مرز این کشور مستقر شده‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، اولسکی رزنیکوف گفت این نیروها که در شبه‌جزیره کریمه گرد آمده‌اند، ممکن است تا پایان ماه ژانویه به اوکراین حمله کنند.

مسکو در سال ۲۰۱۴ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد.

این تجمع نیرو بیم شدت گرفتن جنگ چندساله میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه با دولت اوکراین را که تاکنون بیش از ۱۴ هزار کشته داشته، افزایش داده‌ است.

رزنیکوف گفت که تشدید جنگ تا پایان ماه ژانویه «سناریویی محتمل است، اما حتمی نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «دستگاه اطلاعاتی ما همه سناریو‌ها، از جمله بدترین آن‌ها را، ارزیابی می‌کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که احتمال کشاندن درگیری به مقیاسی بزرگ از سوی روسیه وجود دارد.»

تنش میان غرب و روسیه اخیرا بالا گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، این هفته به کرملین هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین «پیامدهای وخیمی» خواهد داشت.

بلینکن گفت: «ما نمی‌دانیم آیا رئیس‌جمهوری (ولادیمیر) پوتین تصمیم به حمله گرفته است یا خیر؛ اما می‌دانیم که او در حال فراهم کردن ظرفیت اجرای این کار در یک زمان کوتاه -در صورتی که چنین تصمیمی بگیرد- است.»

او که در پایتخت لتونی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «اگر روسیه مسیر تقابل را برگزیند، در خصوص اوکراین به‌روشنی گفته‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد؛ از جمله با طیفی از تدابیر تحریمی که تاثیرهای بالایی دارند و ما در گذشته از آن‌ها پرهیز کرده‌ایم.»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا، روز پنجشنبه دخالت آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین را منتفی ندانست.

او به رویترز گفت: «در صورت اقدام علنا تهاجمی روسیه علیه کشوری که از سال ۱۹۹۱ مستقل بوده است، منافع مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو به خطر خواهد افتاد.»

بیشتر از جهان