سیاره‌ای پوشیده از آهن مذاب و سالی به درازای هشت‌ ساعت

این سیاره، در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد و قطر آن  تقریبا به اندازه مریخ است

«چگالی بالا نشان می‌دهد که هسته آهنی مشخصه غالب آن و ویژگی‌های آن هم مشابه عطارد است» - Science

ستاره‌شناسان سیاره فراخورشیدی دوردستی را کشف کرده‌اند که سطح آن احتمالا از آهن مذاب تشکیل شده است.

این سیاره که تحت عنوان GJ 367b طبقه‌بندی می‌شود، در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد و قطر آن کمی بیش از ۹ هزار کیلومتر، تقریبا به اندازه مریخ، است.

کریستین لام، از مرکز هوافضای آلمان، گفت: «GJ 367b با تعیین دقیق شعاع و جرم آن به عنوان یک سیاره سنگی طبقه‌بندی می‌شود.»

«به نظر می‌رسد که شباهت‌هایی با عطارد داشته باشد. این امر آن را در میان سیارات خاکی کوچک‌تر از زمین قرار می‌دهد و تحقیقات در جست‌وجوی «زمین دوم» را یک گام به جلو می‌برد.»

هر سال آن کمتر از هشت ساعت طول می‌کشد که آن را به بخشی از گروه سیارات با «دوره فوق‌العاده کوتاه» (USP) تبدیل می‌کند که در کمتر از یک روز زمینی به دور ستاره خود می‌چرخند.

از آنجایی که این سیاره بسیار نزدیک به ستاره واقع شده است، دمای سطح آن می‌تواند به یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد که بیش از ۵۰۰ برابر تشعشعات زمین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر لام گفت: «ما تعدادی از این (سیارات با دوره فوق‌العاده کوتاه) را از قبل می‌شناسیم اما در حال حاضر منشا آن‌ها ناشناخته است. با اندازه‌گیری ویژگی‌های بنیادی دقیق این نوع سیاره‌ها می‌توانیم به تاریخ شکل‌گیری و تکامل این سیستم نگاهی اجمالی داشته باشیم.»

محققان توانستند با اندازه‌گیری سرعت شعاعی آن -تلوتلو خوردن آن در هنگام حرکت به سمت زمین و دور شدن از آن- شعاع و جرم این سیاره را با دقت بالایی تعیین کنند که درباره ساختار درونی این سیاره اطلاعات بیشتری در اختیار آن‌ها گذاشت.

زیلارد سیزمادیا، از مرکز هوافضای آلمان، گفت: «چگالی بالا نشان می‌دهد که هسته آهنی مشخصه غالب آن است. این ویژگی‌ها مشابه ویژگی‌های عطارد است، با هسته آهن و نیکل بیش از حد معمول که آن را از دیگر اجرام زمینی در منظومه شمسی متمایز می‌کند.» 

GJ 367b در اطراف یک ستاره کوتوله قرمز تقریبا به اندازه نصف خورشید قرار دارد. دمای خنک نسبی آن‌ها باعث می‌شود پیدا کردن سیاره‌های اطرافشان آسان‌تر شود. آن‌ها برخی از رایج‌ترین اجرام در کهکشان ما هستند.

© The Independent

بیشتر از علوم