بیش از یک سوم ماهواره‌های فعال در دست این مرد است

پرواز فالکون ۹، بیست‌وهفتمین پرتاب موفقیت‌آمیز شرکت ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ را رقم زد

ایلان ماسک اکنون بیش از ۳۶ درصد از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین را کنترل می‌کند- Gene Blevins / AFP

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس با آخرین پرتاب ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به مدار زمین، رکورد خود در تعداد پرتاب موشک در یک سال تقویمی را شکست.

پرواز فالکون ۹ که روز پنجشنبه از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد، بیست‌وهفتمین پرتاب موفقیت‌آمیز شرکت ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ را رقم زد.

بر اساس داده‌های سلس‌ترک (CelesTrak)، شمار ماهواره‌های استارلینک همچنین به این معنی است که ماسک اکنون بیش از ۳۶ درصد از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین را کنترل می‌کند.

هدف پروژه استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس ایجاد شبکه گسترده‌ای از ماهواره‌هایی به اندازه میز در اطراف زمین به منظور ارسال اینترنت پرسرعت به زمین است.

در حال حاضر بیش از یک هزار و ۷۵۰ ماهواره فعال استارلینک در مدار زمین وجود دارد. اگرچه اسپیس‌ایکس مدارک اداری لازم برای ایجاد یک صورت فلکی ۴۲ هزار ماهواره‌ای را به ثبت رسانده است.

حداکثر پنج پرتاب دیگر اسپیس‌ایکس قبل از پایان سال برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی پرتاب بعدی برای نهم دسامبر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک گفت که شبکه استارلینک «پوشش تقریبا جهانی برای بخش‌های مسکونی جهان» فراهم می‌کند، اما بیشتر به مناطق روستایی و منزوی که خدمات زیرساخت‌های متعارف زمینی به آن‌ها ضعیف است، خدمات‌رسانی خواهد کرد.

این سرمایه‌گذاری با انتقاد ائتلافی از ستاره‌شناسان موسوم به [کارگروه] ستلایت کانستلیشن (SatCon1) مواجه شده است، که ادعا می‌کنند ایجاد بزرگ‌ترین صورت فلکی ماهواره‌ای می‌تواند بر پیشرفت‌های علمی «اثر [منفی] بزرگی» بگذارد.

ماهواره‌های استارلینک که معمولا در دسته‌های بین ۵۰ تا ۶۰ تایی پرتاب می‌شوند، به دلیل شکل رشته‌مانند غیرمعمولی که ایجاد می‌کنند، پیش از این موجب شده بودند گزارش‌های درباره مشاهده بشقاب‌پرنده داده شود. با این حال اسپیس‌ایکس برای کم کردن اثر آن‌ها در کاهش دید برای ناظران زمینی، اقدام‌هایی را انجام داده است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، رئیس اسپیس‌ایکس در حال حاضر با ثروت خالص ۳۱۱ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد روی کره‌زمین است. نزدیک‌ترین رقیب او، جف بیزوس که او نیز علاقه‌مند به فضا است، ۲۰۱ میلیارد دلار ثروت دارد.

هم ماسک و هم بیزوس در حال حاضر در آنچه به مسابقه فضایی میلیاردرها شناخته می‌شود، با هم در رقابت‌اند. شرکت بلو اوریجین بیزوس در حال حاضر بر فرستادن شهروندان عادی با موشک نیوشپرد خود به کناره فضا متمرکز است.

اسپیس‌ایکس در اوایل سال جاری قراردادی چند میلیاردی با ناسا منعقد کرد و در این مناقصه بر بلو اوریجین پیروز شد، اما ماسک این هفته هشدار داد که اگر موشک نسل بعدی استارشیپ او نتواند پرتاب منظمی در سال ۲۰۲۲ داشته باشد، این شرکت فضایی خصوصی در خطر ورشکستگی قرار خواهد گرفت.

او روز سه‌شنبه در توییتر نوشت: «اگر در حالی که اسپیس‌ایکس میلیاردها دلار در استارلینک و استارشیپ ضرر می‌کند، رکود شدید جهانی رخ دهد و در دسترس بودن/نقدینگی سرمایه بخشکد، در این صورت ورشکستگی اگرچه هنوز بعید است، غیرممکن نیست.»

تا به امروز تنها یک پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز سفینه استارشیپ در ارتفاع بالا انجام شده است؛ اگرچه برنامه‌هایی برای اولین پرواز مداری در اوایل سال آینده وجود دارد.

هدف بلندمدت تولید انبوه فضاپیما استفاده از آن‌ها برای جابه‌جایی انسان و بار در اطراف منظومه شمسی و در نهایت ایجاد یک مهاجرنشین دائمی انسانی در مریخ است.

ماسک گفت: «عظمت برنامه استارشیپ به‌گستردگی درک نشده است. این موشک برای گسترش حیات به مریخ (و ماه) طراحی شده است که برای چرخش در مدار زمین هزار برابر بیشتر از موشک‌های کنونی به فضای قابل استفاده نیاز دارد.»

«استارشیپ جهشی کوانتومی در اعماق فضا و علوم سیاره‌ای را ممکن می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان