نماینده اتحادیه اروپا: مذاکرات برجام هفته آینده ادامه می‌یابد

انریکه مورا: در چند روز اخیر توانستیم چالش‌های موجود در این دور از گفت‌وگوها را شناسایی کنیم

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی را بر عهده دارد، روز جمعه اعلام کرد که دور هفتم مذاکرات هفته آینده ادامه می‌یابد.

انریکه مورا پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، در گفت‌وگو با خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ، گفت: «ما هفته دیگر اینجا در وین، مذاکرات را در چارچوب همین دور هفتم از سر خواهیم گرفت.»

او با اشاره به ازسرگیری گفت‌وگوها از روز دوشنبه گذشته، پس از وقفه‌ای چند ماهه، توضیح داد: «هیئت جدید مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران این فرصت را داشت تا دیدگاه‌های دولت جدید این کشور را تشریح کند.»

نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد: «در چند روز اخیر توانستیم چالش‌های موجود در این دور از گفت‌وگوها را شناسایی کنیم.» او تاکید کرد که مذاکرات به پایان نرسیده است و پس از یک وقفه کوتاه، ادامه می‌یابد.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، هم گفت که در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام، طرف‌های مختلف یک ارزیابی اجمالی از مذاکرات چند روز گذشته ارائه داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، در این نشست تاکید شده که پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه لغو تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل برای ارائه پاسخ مستند و منطقی به آن نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان‌اند.

هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات پیشنهادهای خود برای توافق را در قالب دو سند با موضوع «لغو تحریم‌ها» و «اقدام‌های هسته‌ای» ارائه داده و اعلام کرده است تا زمانی که لازم باشد، برای ادامه گفت‌وگوها در وین می‌ماند. 

لغو تحریم‌های آمریکا و اقدام‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به پیروی کامل از توافق برجام دو موضوع اصلی مذاکرات وین‌اند که طرف‌ها باید بر سر آن به توافق برسند. 

باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت اکسیوس، در توییتر نوشته است که از نظر اروپایی‌ها، پیشنهادهایی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده، «غیر جدی» و «غیرقابل پذیرش» بوده و به همین دلیل درخواست بازگشت به پایتخت‌ها مطرح شده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه گفته است که به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده است و احتمال دارد در کوتاه‌مدت ادامه پیدا نکند.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام از روز دوشنبه، هشتم آذر ماه، در پایتخت اتریش آغاز شد. این مذاکرات در خرداد ماه به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران متوقف شده بود.