حیرت دانشمندان از کشف دو سیاه‌چاله نزدیک به زمین

این دو سیاهچاله احتمالا طی ۲۵۰ میلیون سال آینده با یکدیگر ادغام و به «یک سیاه‌چاله غول‌پیکر» تبدیل خواهند شد

این دو سیاه‌چاله در مقایسه با سایر سیاه‌چاله‌ها، در فاصله نزدیک‌تری به یکدیگر هم واقع شده‌اند؛ فقط یک هزار و ۶۰۰ سال نوری- Caltech/R. Hurt (IPAC)

ستاره‌شناسان یک جفت سیاه‌چاله کلان‌جرم کشف کرده‌اند که بیش از هر سیاه‌چاله‌ای که تاکنون کشف شده است، به زمین نزدیک‌اند. 

این دو سیاه‌چاله در فاصله ۸۹ میلیون سال نوری از سیاره ما در صورت فلکی دلو واقع شده‌اند که در مقایسه با نزدیک‌ترین جفت سیاه‌چاله بعدی، ۳۸۰ میلیون سال نوری به ما نزدیک‌ترند.

این دو سیاه‌چاله در مقایسه با سایر سیاه‌چاله‌ها، در فاصله نزدیک‌تری به یکدیگر هم واقع شده‌اند؛ فقط یک هزار و ۶۰۰ سال نوری.

هولگر باومگارد، استاد دانشگاه کویینزلند می‌گوید که این دو سیاه‌چاله در نهایت احتمالا طی ۲۵۰ میلیون سال آینده با یکدیگر ادغام و به «یک سیاه‌چاله غول‌پیکر» تبدیل خواهند شد. این حفره‌های عظیم گرانشی جرم متراکم فوق‌العاده زیادی دارند؛ به طوری که ستاره‌شناسان رصدخانه استراسبورگ فرانسه توانسته‌اند [جرم آن‌ها را] با مشاهده چگونگی اخلال در [نور] ستارگان پیرامون آن‌ها اندازه‌گیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاه‌چاله بزرگ‌تر درست در قلب کهکشانی به نام ان‌جی‌سی ۷۷۲۷ واقع شده که جرم آن تقریبا ۱۵۴ میلیون برابر جرم خورشید است؛ در حالی که سیاه‌چاله همراه آن ۶.۳ میلیون برابر خورشید جرم دارد.

ستاره‌شناسان مدت‌ها احتمال می‌دادند که این کهکشان میزبان دو سیاه‌چاله باشد اما تاکنون نتوانسته بودند وجود آن‌ها را تایید کنند و دلیل آن هم مقدار زیاد تابش‌های با انرژی بالا بود که به اشتباه نشان می‌داد وجود آن‌ها برای ما مشاهده‌پذیر نیست.

کارینا واگل، ستاره‌شناس رصدخانه استراسبورگ، می‌گوید: «کشف ما نشان می‌دهد که ممکن است تعداد بیشتری از این آثار به جا مانده از ادغام کهکشان‌ها در آنجا وجود داشته باشد و [این ناحیه] ممکن است سیاه‌چاله‌های عظیم پنهانی را شامل شود که هنوز باید کشف شوند.»

«این می‌تواند تعداد کل سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم شناخته شده در عالم پیرامون را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.»

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که جست‌وجوی جفت سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم پنهان مشابه با کمک ای‌ال‌تی (ELT)، تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که قرار است اواخر دهه جاری در صحرای آتاکامای شیلی آغاز به کار کند، جهشی رو به جلو داشته باشد.

استفان میسکه، ستاره‌شناس رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و یکی از نویسندگان این مقاله و مدیر اجرایی علمی پارانال (PSO) رصدخانه جنوبی اروپا می‌گوید: «آشکارسازی این جفت سیاه‌چاله کلان‌جرم تازه آغاز ماجرا است.»

گزارش تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از علوم