آخرین روز دور هفتم مذاکرات وین: برگزاری کمیسیون مشترک و جمع‌بندی گفتگوهای بی‌نتیجه

ایران دو سند با موضوع «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» به طرف‌های مذاکره ارائه داده که «از نظر اروپایی‌ها پذیرفتنی نبوده است»

نشست پایانی دور هفتم در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و دیگر کشورهای باقیمانده در توافق برجام برگزار می‌شود- EU Delegation in Vienna/ REUTERS

بنابر گزارش‌ها، دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، روز جمعه، ۱۲ آذرماه، با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین به پایان می‌‌رسد.

گفت‌وگوهای دور جدید مذاکرات احیای برجام که پس از حدود پنج‌ماه وقفه، روز دوشنبه، هشتم آذرماه، آغاز شده بود، پس از چهار روز مذاکره در سطح کارشناسی و سیاسی، روز جمعه با برگزاری نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای ۱+۴ (شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) جمع‌بندی می‌شود و پس از آن، هیئت‌ها برای رایزنی و مشورت به کشورهای خود بازمی‌گردند.

 به گزارش خبرگزاری ایسنا، نشست روز جمعه در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و دیگر کشورهای باقیمانده در توافق برجام، ساعت ۱۴ به وقت وین برگزار خواهد شد، اما رویترز از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در حدود ساعت ۱۲ ظهر به‌وقت وین خبر داده است.   

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که هدف، از سرگیری مذاکرات در هفته آینده است؛ رسانه‌های ایرانی نیز از «احتمال قوی» بازگشت هیئت‌ها به وین در هفته آینده برای ازسرگیری گفت‌وگوها خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌های ایرانی پنجشنبه‌شب از شنیده‌های غیررسمی مبنی‌بر درخواست «اروپایی‌ها» برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و بازگشت به پایتخت‌ها با هدف رایزنی و مشورت خبر داده بودند. 

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در این زمینه نوشته است: «درخواست اروپایی‌ها برای ترک زودهنگام جلسه مذاکرات پس از برگزاری تنها ۲ جلسه کارشناسی، از منظر ناظران به عنوان عدم جدیت طرف اروپایی ارزیابی می‌شود.»    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در این دور مذاکرات پیشنهادهای خود برای توافق را در قالب دو سند با موضوع «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» به طرف‌های مذاکره ارائه داده و اعلام کرده بود تا زمانی که لازم باشد، برای ادامه گفت‌وگوها در وین می‌ماند. 

لغو تحریم‌های آمریکا و اقدام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به توافق برجام، دو موضوع اصلی مذاکرات وین است که باید طرف‌ها بر سر آن به توافق برسند. 

علاوه‌بر این، علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، پنجشنبه‌شب اعلام کرد که سند سومی هم به طرف‌های مقابل در برجام ارائه خواهیم کرد که درباره «مدت زمان راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها» است.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، صبح جمعه در رشته‌توییتی ضمن اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه و پس از آن بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان، نوشت: «حس اولیه این است که مذاکرات با ایران هنوز هم بسیار دشوار است. و اکنون برخی تیم‌ها تمایل به مشورت با پایتخت‌های خود درباره بهترین راه پیش رو دارند.»

باراک راوید، خبرنگار باسابقه اسرائیلی وب‌سایت اکسیوس، نیز در حساب توییتر خود نوشته است که پیشنهادهای ارائه‌شده ایران از نظر اروپایی‌ها «غیرجدی» و «نپذیرفتنی» بوده است و به همین دلیل درخواست بازگشت به پایتخت‌ها را داده‌اند. به نوشته او، «پیش‌نویس مربوط به لغو تحریم‌ها افراطی و حداکثری است و در مقایسه با پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که ژوئن گذشته با دولت روحانی به‌دست آمد، ایرانی‌ها درخواست‌های خود برای رفع تحریم‌ها را افزایش داده‌اند».

راوید درمورد پیش‌نویس دوم ایران در زمینه »اقدام‌های هسته‌ای» آن کشور نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی، نوشته است که مقایسه با پیش‌نویس توافق ماه ژوئن، ایرانی‌ها بسیاری از موارد توافق‌شده درمورد گام‌های مربوط به عقب‌انداختن برنامه هسته‌ای خود را حذف کرده‌اند.