پنجاه‌سالگی دبی و رکوردهای جهانی؛ بلندترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین

جهانگردان وعاشقان سفرهای تفریحی خاص، امارات متحده عربی را با رکوردهای جهانی‌اش می‌شناسند

دبی برای جذب ۲۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۵ آماده می‌شود-Getty images via canva

امارات متحده عربی که امسال پنجاه‌ساله ‌شد، اتحادی از هفت شیخ‌نشین به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس‌الخیمه و ام‌القوین است که پس از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ شکل گرفت که با نام «روز ملی امارات» جشن گرفته می‌شود.

جهانگردان وعاشقان سفرهای تفریحی خاص، امارات متحده عربی را با رکوردهای جهانی‌اش می‌شناسند. چه صحبت از بلندترین ساختمان جهان باشد یا عمیق‌ترین استخر غواصی، امارات متحده عربی اعتقادی به غیرممکن‌ ندارد و این رکوردشکنی‌ها گواهی است بر این موضوع.

۱/۶

بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک جهان با نام عین دبی یا چشم دبی، در اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح شد. عین دبی با ارتفاع ۲۵۰ متری (۸۲۰ فوت) از زمین تا بالای لبه آن، بر فراز جزیره مصنوعی Bluewaters جلوه‌ای چشمگیر دارد. هر یک از ۴۸ اتاقک آن می‌تواند ۴۰ نفر را در خود جای دهد و چرخش کامل آن ۳۸ دقیقه طول می‌کشد.

۲/۶

دستاورد درخشان دبی، برج سوزنی‌شکل خلیفه، بلندترین ساختمان جهان است. این آسمان‌خراش ۸۲۸ متری (۲۷۱۷ فوت) شکل گرفته با شیشه و فولاد درخشان در سال ۲۰۱۰ در مرکز شهر افتتاح شد. این آسمان‎‌خراش که قبل از افتتاح به نام برج دبی شناخته می‌شد، به افتخار شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، به برج خلیفه تغییر نام داد.

۳/۶

قاب دبی که به‌عنوان «بزرگ‌ترین قاب عکس دنیا» نیز شناخته می‌شود، در ۱۵۰ متری پارک زبیل دبی، در ژانویه ۲۰۱۸ افتتاح شد. این سازه با ارتفاع ۱۵۰ متر و عرض ۹۳ متر از ۲۰۰۰ تن فولاد و ۲۹۰۰ متر شیشه فشرده چند لایه ساخته شده است. این قاب همچنین دارای بیش از ۱۵۰۰۰ متر مربع فولاد ضد زنگ طلایی رنگ است.

۴/۶

باغ مسحورکننده معجزه دبی که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد، رکورد جهانی گینس را برای ایجاد بزرگ‌ترین چیدمان گل به شکل یک مدل در اندازه واقعی از ایرباس A۳۸۰ امارات به‌صورت کامل و همراه با توربین‌های موتور متحرک که از پنج میلیون گل توسط بیش از ۲۰۰ نفر ساخته شده است، به دست آورد. این فضا منظره‌ای غریب را پیش چشم بازدیدکنندگان که با سازه‌هایی گل‌دار در مجموعه‌ای از رنگ‌های جسورانه و چشم‌نواز پذیرایی می‌شوند، ایجاد می‌کند.

۵/۶

دبی در ماه ژوئن با افتتاح عمیق‌ترین استخر شنای جهان برای غواصی به فهرست رکوردهای خود اضافه کرد. «دیپ دایو دبی»، یک مرکز سرپوشیده برای غواصی است که ۶۰ متر (۱۹۶ فوت) عمق دارد. غواصان در این استخر می‌توانند یک شهر غرق شده ساختگی را کشف کنند، شطرنج بازی کنند و در غارها حرکت کنند.

۶/۶

رأس الخیمه دبی به خود می‌بالد که طولانی‌ترین زیپ‌لاین جهان است. «جبل جیس فلایت» که در ژانویه ۲۰۱۸ افتتاح شد، ۲۸۳۱٫۸۸ متر (۹۲۹۰ فوت) طول دارد. علاقه‌مندان می‌توانند حین عبور از رشته‌کوه هاجر به‌سرعت ۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل) در ساعت برسند.

بیشتر از سفر