خدمتکار گانتز: چه کسی گفته ایرانی‌ها پشت ماجرا بودند؟

عمری گورن به اتهام ارائه پیشنهاد جاسوسی از وزیر دفاع اسرائیل به گروه هکری «بلک شدو» بازداشت شده است

گورن از طریق ویدیو کنفرانس مقابل دادگاه منطقه‌ای شهر لاد حاضر شد- تصویر از حساب توییتر @OrRavid

عمری گورن، خدمتکار خانه بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که به تلاش برای جاسوسی از وزیر برای ایران متهم شده است، پیش از برگزاری نخستین جلسه استماع دادگاه برای ادامه بازداشتش، در گفت‌وگو با یک خبرنگار، نقش داشتن ایرانی‌ها در ماجرا را انکار کرد.

سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، شاباک، اواخر آبان‌ماه  اعلام کرد یک یک مرد اسرائیلی ۳۷ساله به‌نام عمری گورن که در منزل مسکونی بنی گانتز به‌عنوان خدمتکار و نظافتچی مشغول کار بود، به اتهام «جاسوسی برای ایران» دستگیر شده است.

گورن روز پنجشنبه، ۱۱ آذرماه، در یک جلسه غیرحضوری از طریق ویدیو کنفرانس برای تصمیم‌گیری درمورد ادامه بازداشتش، مقابل دادگاه منطقه‌ای شهر لاد حاضر شده بود. در این جلسه، به‌دلیل ادعای وکیل مدافع گورن مبنی‌بر ارائه نشدن تمام اطلاعات پرونده به او، رسیدگی به موضوع تا اوایل ماه ژانویه به تعویق افتاد، اما دادگاه دستور داد که گورن تا آن زمان در بازداشت بماند.

به گزارش تایمز اسرائیل، پیش از دادگاه، زمانی که گورن منتظر شروع جلسه بود، خبرنگاران موفق شده‌اند از طریق ارتباط ویدیویی با او گفت‌وگو کنند. در آن زمان، یک خبرنگار شبکه۱۲ تلویزیون اسرائیل از او پرسید که چرا به‌دنبال جاسوسی برای ایران بوده است؟ 

عمری گورن در پاسخ گفت: «چه کسی گفته که ایرانی‌ها بودند؟ آن‌ها هکرهایی در تلگرام بودند.»  

ظاهرا پس از این پرسش و پاسخ، خبرنگاران از پرسیدن هرگونه سوال دیگر از گورن منع شد‌ه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کیفرخواستی که دادستانی اسرائیل برای گورن صادر کرده، او متهم شده که با گروه هکری موسوم به «بلک شدو» (سایه سیاه)، که اسرائیل آن را مرتبط با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران می‌داند، در ارتباط بوده و به آن‌ها پیشنهاد کرده است  که یک نرم‌افزار جاسوسی در کامپیوتر شخصی بنی گانتز نصب کند. براساس گزارش‌ها، گورن قرار بود در ازای این کار، هفت‌هزار دلار دستمزد بگیرد.

گال ولف، وکیل مدافع گورن، روز پنجشنبه  به دادگاه گفت که او به‌عنوان یک زندانی متهم به جرایم امنیت ملی نگهداری می‌شود و اجازه برقراری تماس تلفنی ندارد.

او افزود: «این غیرقابل تصور است، که یک نفر را بگیریم و به‌عنوان نوعی مجازات در سلول انفرادی حبسش کنیم و به او اجازه ارتباط بیرونی، حتی با وکلای مدافعش را ندهیم.»

ولف در ادامه از دادگاه درخواست کرد که به موکلش اجازه تماس تلفنی با خانواده و همچنین گفت‌وگوی آزادانه با مشاوران حقوقی داده شود.

براساس گزارش‌ها، این نخستین‌بار نیست که گورن دادگاهی می‌شود. او پیش‌تر در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ نیز پنج‌بار با اتهام‌های مختلف، ازجمله دو مورد سرقت از بانک، به زندان محکوم شده بود.