وزیر زن در جمهوری اسلامی

فائزه‌هاشمی: خانم سعیدی جایگاه بهتری از وزیر فعلی داشتند

نگام- فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه‌هاشمی، فعال سیاسی و دختر اکبر‌ هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس پیشین صدا و سیما با روزنامه شرق گفتگو کرد و در خلال آن از تلاش‌ها برای منصوب کردن یک وزیر زن در ‌‌ایران گفت و مطالبات زنان را نیازمند لابی‌گری دانست. 

فائزه‌ هاشمی نسبت به سخنان محمد سرافراز واکنش نشان داد؛ سرافراز ضمن بیان روایتی از دوران جنگ گفته بود که هاشمی رفسنجانی حساس بود مورد انتقاد قرار گیرد. فائزه هاشمی در این خصوص گفت: «هیچکس ادعا ندارد که (هاشمی رفسنجانی)، انسان کاملی بوده و همه اقدامات آن درست بوده است و یقینا مرحوم پدرم، مانند هر فرد دیگری در جاهایی شاید به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کرد بهتر بود».

وی پس از‌‌ این اظهار نظر در نوع خود متفاوت، به سوالاتی در مورد عملکرد دولت حسن روحانی در رابطه با احقاق حقوق زنان در‌‌ ایران پاسخ داد و در پاسخ به  خبرنگار روزنامه شرق که می پرسد آیا انتظار محافظه‌کاری از روحانیِ معروف به جسارت داشته است، روحانی را مغرور معرفی می کند و می گوید: «وقتی در سیستمی هستی و در همان راستا کار را پیش می‌بری، دیگر اسمش جسارت نیست». 

حدود دو هفته پیش، فراکسیون زنان مجلس درخواست کتبی برای انتخاب یک وزیر زن برای وزارتخانه آموزش و پرورش داد و دو گزینه را نیز پیشنهاد کرد. روحانی می‌بایست وزیر پیشنهادی را طی چند روز به مجلس معرفی کند که به گفته طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون زنان مجلس از طریق لاریجانی به روحانی اعلام کرد که «فراکسیون انتظار دارد این وزیر از قشر زنان معرفی شود» و طی آن شهیندخت ملاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و فاطمه سعیدی، نماینده تهران را پیشنهاد کرد.

این اتفاق نیفتاد و محسن حاجی میرزایی به‌‌ این سمت انتخاب شد. فائزه‌ هاشمی در واکنش به‌‌ این خبر گفت: «رزومه خانم سعیدی را با آقای حاجی‌میرزایی قیاس می‌کنم، سوابق آموزش و پرورشی و مرتبط خانم سعیدی بیشتر از آقای حاجی‌میرزایی است. اگر ما بخواهیم تخصصی و کارشناسی وزیر انتخاب کنیم، ‌قطعا خانم سعیدی جایگاه بهتری از وزیر فعلی داشتند». او همچنین از جابجایی زهرا احمدی پور از سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی در دور دوم دولت روحانی انتقاد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشمی تاثیر بسیار بر ورزش بانوان کشور گذاشت. در مهرماه ۱۳۷۰ با ورود به مقوله شعائر و اخلاقیات حضور زنان مسلمان در عرصه‌های ورزشی، وی نخستین همایش همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی را برگزار کرد. به همت وی در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۶ «بازی‌های همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی» را برگزار کرد که این سازمان به یکی از مهمترین سازمان‌های ورزش زنان در کشورهای جهان اسلام تبدیل شد. 

هاشمی همچنین رئیس شاخه زنان و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی و رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان بوده. وی در سال ۱۳۷۷ یکی از نخستین روزنامه های جناح اصلاح طلب -روزنامه زن-  تاسیس کرد و با بیشترین آرا از شهر تهران توانست به مجلس پنجم راه یابد. 

هاشمی به نیکی از بخش‌نامه روحانی به ارگان‌های مختلف دولتی یاد می کند که آن‌ها را موظف کرده است ۳۰ درصد مدیریتشان را به زنان در سطوح مختلف اختصاص دهند. با این حال، وی در خصوص عدم موفقیت روحانی در انتصاب یک وزیر زن گفت: «همیشه‌‌ این‌طور بوده که تعدادی از وزرا برای انتخاب‌ شدن با جاهای دیگری هماهنگ می‌شوند و برای هر دولتی هم بوده است. وزیر آموزش و پرورش هم از وزرایی است که رویش حساسیت بالایی وجود دارد و انتخابش به‌تنهایی با آقای روحانی نیست». 

او که به عنوان چهره‌ای اصلاح‌طب شناخته شده است، در اعتراضات سراسری پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ حضور فعالی در خیابان‌ها داشت و دو بار طی این اعتراضات بازداشت شد و در دی ماه ۹۰ از سوی قاضی صلواتی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد. 

دختر دوم هاشمی رفسنجانی که سابقه درخشانی در پیگیری و طرح خواسته های زنان در سطح جامعه در مواردی چون دوچرخه سواری و ورزش زنان دارد، در خصوص لابی‌گری برای حقوق زنان گفت: «هدف‌‌ این بود که ما زنان نباید ساکت باشیم و چون آنها نمی‌توانند، پس نباید مطالبه خود را مطرح کنیم. ما باید مطالبه بحق خود را مطرح و دنبال کنیم و فراگیرش کنیم. برایش ملاقات و لابی و تلاش کنیم تا صدایمان به گوش آنها برسد. انتظار نبود که منجر به معرفی وزیر زن باشد، اما تاثیرگذار بود؛ به‌عنوان‌ مثال همین‌ که آقای جهانگیری می‌گویند وزیر آموزش‌وپرورش می‌تواند زن باشد،‌‌ این یکی از تاثیرات‌‌ این تلاش‌ها بوده که آنها را به بیان واداشته. می‌خواستیم بگوییم که کوتاه نمی‌آییم». 

به گفته وی هدف اصلی رساندن صدا برای پایه‌ریزی آینده بوده است. 

بیشتر از