کلینیک ترک گناه در چهل روز؛ جنجال جدید امام صادقی‌ها

برنامه کلینیک ترک گناه دو چهره مشهور دانشگاه امام صادق را با خود دارد

ایران سال‌های اخیر چنان در هجوم اخبار و رخدادهای غیرقابل‌باور قرار گرفته که شاید برای آیندگان خواندن اخبار این مسائل بیشتر شباهت به داستانی خیالی داشته باشد. در روزهای گذشته انتشار پوستر برنامه‌ای تحت عنوان «ترک گناه در چهل روز» توجه رسانه‌ها و مردم را در فضای مجازی به خود جلب کرد.

موضوع وقتی جدی شد که پوستری با تصویر دو چهره سرشناس رسانه‌ای یعنی «وحید یامین پور» و «سید بشیر حسینی» در کنار روحانی جوانی به نام «حجت‌الاسلام دریایی» به اشتراک گذاشته شد که بر اساس اطلاعات روی پوستر این افراد در برنامه‌ای با عنوان «کلینیک ترک گناه در ۴۰ روز» قرار بود فعالیت دینی مشابه فعالیت مراکز ترک اعتیاد انجام دهند. خدماتی که در این برنامه ارائه شده شامل: ۲۵ درس گفتار اختصاصی، ۴ جلسه همایش آنلاین، ۴ جلسه کارگاه پرسش‌وپاسخ و «چک‌لیست» روزانه است. 

بخشی از  واکنش‌ها در فضای مجازی به بی‌ربط بودن حضور دو فعال رسانه‌ای در این برنامه بود. اینکه وحید یامین‌پور و سید بشیر حسینی که طی سال‌های اخیر به‌عنوان فعالان حوزه رسانه در صداوسیما چهره شده و حالا خود را در مقام یاری‌رسان به دیگران برای ترک گناه می‌دانند نه‌تنها صدای منتقدان این افراد که صدای مذهبیون و روحانیون را نیز در آورد.

یکی از روحانیون جوان فعال در توییتر دراین‌خصوص نوشت: «این رفتارها و مثلا همایش‌ها بیشتر به سخره گرفتن مفاهیم دینی است. ترک گناه؟ آن‌هم در چهل روز؟ اگر این‌طور بود که کار پیامبران خیلی ساده‌تر از این حرف‌ها بود.»

یکی دیگر از چهره‌های مذهبی نیز در واکنش به این پوستر گفت: «وقتی فرصت توهین به مراجع فراهم می‌شود باید هم مجری مبتذل تلویزیونی برای جوانان نسخه ترک گناه بنویسد»

در فضای مجازی به بحث راه‌های تماس با این برنامه نیز انتقاد شده است. در پوستر برنامه چند شماره برای تماس در واتس‌اپ معرفی شده، یکی از کاربران اینستاگرام نوشت: «همفکران همین‌ها به بهانه جلوگیری از در دام گناه افتادن جوانان طرح صیانت می‌نویسند و بعد خود اینها برای ارتباط به سراغ اپلیکیشن‌ها می‌روند. آقایان! ریاکاری خودش بزرگ‌ترین گناهان است بروید اول خودتان ترک گناه کنید»

ضمن آنکه پیام به این شماره‌ها در واتس‌اپ یک پاسخ مختصر و کوتاه دارد: «ظرفیت دوره تمام شده است.»

 به نظر می‌رسد موسسه‌ای به نام «کانون فرهنگی وارث» تدارک این فعالیت ۴۰ روزه را دیده است. کانونی که مدیریت آن بر عهده یکی از سه کارشناس و مربی دوره یعنی حجت‌الاسلام دریایی است که تصویرش نیز در کنار یامین‌پور و حسینی در پوستر دیده می‌شود.

هرچند واکنش‌ها باعث شد وحید یامین‌پور اعلام کند: «نقشی در برگزاری نداشته و تنها برای یک سخنرانی یک‌ساعته دعوت شده» برای گره‌گشایی از این پوستر جنجالی باید ابتدا سوابق بانی اصلی این برنامه را بررسی کنیم. بانی کلینیک ترک گناه کیست؟

امیرحسین دریایی روحانی جوان مدیر کانون تبلیغی وارث است. او از جمله روحانیون جوانی بوده که طی سال‌های اخیر با حضور در برنامه‌های مختلف صداوسیما شناخته شده است.

لحن خودمانی و چهره خندان  سبب شده، او را نیز همانند «شهاب مرادی» در ادامه پروژه‌ای ببینیم که بناست از روحانیت چهره‌ای جوان‌پسند به جامعه ارائه‌ کند. در صفحه این روحانی و در بخش مقالات موضوعاتی روشن است هدف اصلی این کانون جذب جوانان بوده، چرا که موضع موردبحث قرار شامل مواردی همچون: «جواب دادن به موبایل هنگام نماز»، «صیغه قبل از عقد» «آرایش در اسلام» و سوژه‌هایی عجیب از قبیل «ثواب بیماری» و «ثواب خواب در ماه رمضان» است.

اما وقتی به سراغ بخش سمینارهای موسسه می‌رویم گویی وارد صفحه مشاوران موفقیت شده‌ایم. اینجا دیگر به‌وضوح هدف ارتباط مفاهیم محبوب جوانان امروز با دین است. این موؤسسه سمینارهای روان‌شناسی مورد پسند عام مانند: «قانون جذب»، «سه‌گام موفقیت»، «روی خط آرامش» را اجرا کرده است. برخی از این دوره‌ها رایگان اعلام شده‌اند.

اما رسانه‌ها ارتباط نزدیک دریایی با بشیر حسینی را دلیل ورود او به صداوسیما می‌دانند. اتفاقی که در زمان مدیریت قبلی صداوسیما رخ داد تا چهره‌های دانشگاه امام صادق مسیر ورود به رسانه ملی را طی کنند.

شاید به همین خاطر برنامه کلینیک گناه نیز دو چهره مشهور دانشگاه امام صادق را با خود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهره شیطون بلای تلویزیون

بشیر حسینی برای جامعه از داوری برنامه عصر جدید احسان علیخانی شناخته شد. چهره‌ای که به‌عنوان کارشناس حوزه رسانه مطرح بود. حسینی متولد ۱۳۶۰ اصفهان است.

او فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس رشته حقوق و دکترای رشته فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است. حسینی از دوستان علی فروغی مدیر جنجالی شبکه سه است که حذف برنامه نود، او را تبدیل به تیتر رسانه‌ها کرد.

بشیر حسینی سال ۸۵ به‌عنوان جوان برگزیده در جشنواره «قابی برای جوانی» انتخاب شد. برنامه‌ای که هدفش انتخاب و الگوسازی برای جوان انقلابی بود.

شگفتی‌ها در مورد حسینی تمام‌شدنی نیست. او سال ۹۷ به‌عنوان سرپرست گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار انتخاب شد. خبری که همان زمان موجب شد رسانه‌ها آن را روند حضور پررنگ امام صادقی‌ها در صداوسیما بدانند.

بشیر حسینی در عصر جدید هم بی‌جنجال نبود. شوخی‌های احسان علیخانی و سایر داوران با ظاهر او که روزبه‌روز بیشتر از مدل اسلامی، انقلابی به پوششی جوان‌پسند تغییر می‌کرد، بارها دست‌مایه شوخی‌های مجری و سایر داورها شد.

عصر جدید اما تنها آغاز تبدیل شدن حسینی به چهره‌ای رسانه‌ای بود. چرا که او در برنامه‌های مختلف صداوسیما حضور یافته و تلاش کرد از خود کارشناسی آگاه به امور رسانه و مسلط بر رگ خواب و ذائقه مخاطب ایرانی بسازد.

ولی وقتی در یکی از برنامه‌های تلویزیون تلاش کرد با همین لحن مثلا خودمانی و مطلوب جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ به موضوع راهپیمایی اربعین اشاره کند با گفتن جمله «ایشالله یه اربعین شیطون و بلا با هم بریم.» خطاب به مجری زن برنامه موجب شد این برنامه و مجری آن توبیخ شوند.

حسینی بعدتر ضمن عذرخواهی گفت اشتباه بزرگی کرده است. اما به نظر می‌رسد حتی این اشتباه مانع اینکه او از پروژه جذب جوانان حاکمیت کنار گذاشته شود نشده است.

فردی که حتی حضورش به‌عنوان داور استعدادیابی مورد سؤال جدی اهالی رسانه بود، حالا در قامت مشاور ترک گناه بار دیگر درگیر حاشیه شده است.

چهره فوق انقلابی صداوسیما

وحید یامین‌پور همانند حسینی از حلقه دانشگاه امام صادقی‌ها به تلویزیون راه یافت و با حضور در برنامه‌های پس از وقایع انتخابات ۸۸ و حمله به منتقدان دولت و حکومت چهره‌ای جنجالی شد. یامین‌پور متولد ۱۳۵۹ در دزفول است و فارغ‌التحصیل دکترای رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه امام صادق را در کارنامه تحصیلی خود دارد.

او که با چهره‌های مهم سیاسی ایران گفتگو کرده از افراد نزدیک به جریان جبهه پایداری بود. یامین‌پور در برنامه خود تندترین حملات را به اصلاح‌طلبان کرد و با الگوی روزنامه کیهان برای تک‌تک چهره‌های اصلاح‌طلب پرونده‌سازی می‌کرد.

برنامه «دیروز، امروز، فردا» از جنجالی‌ترین برنامه‌های انتخاباتی ایران بود. تا جایی که وقتی تلاش داشت در گفتگو با علی شمخانی او را مجاب کند که موسوی در زمان جنگ به کشور خیانت کرده، خشم شمخانی را برانگیخت. خشمی که از جمله دلایل کنار گذاشته شدن او از اجرای این برنامه شد.

یامین‌پور همچنین با حمید رسایی «نشریه ۹ دی» را راه‌اندازی کرد، تا اثبات نزدیکی او به حلقه شاگردان مصباح یزدی و پایداری‌ها باشد. اما با کنار رفتن جریان پایداری از بطن سیاست کشور و عمیق شدن اختلاف میان ایشان و سایر اصول‌گرایان، او نیز به حاشیه رانده شد.

معاون پژوهشی دانشکده خبر و همچنین عضو شورای پژوهشی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی از جمله سوابق یامین‌پور در سال‌های ۸۶ و ۸۷ است. در سال ۸۸ نیز او مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور بود که با شروع برنامه‌های مناظره و گفتگو پیرامون حوادث انتخابات از این سمت استعفا داد. وی همچنین دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت احمدی‌نژاد بود.

یامین‌پور در قامت رمان‌نویس هم به مسائلی که خطر فتنه می‌خواند پرداخت و نویسنده مطلوب و معیار انقلابی‌ها شد. تاحدی‌که طی هفته‌های اخیر و به مناسبت هفته کتاب چهره او و جلد کتابش در مقام نویسندگان مهم ادبیات فارسی در بیلبورد شهر تهران نقش بست.

اما حواشی یامین‌پور زمانی دوباره اوج گرفت که از طرف پایداری‌ها به‌عنوان نماینده به شورای اصول‌گرایان معرفی شد، اما نامش در فهرست نهایی اصول‌گرایان قرار نگرفت و متعاقب آن دست به برخی افشاگری‌ها زد. او مدعی بود برخلاف باور عمومی دلیل حذفش از این فهرست دفاع از قالیباف بوده است و خواستار این شد که حامیانش به فهرستی مجزا از لیست وحدت رأی بدهند که شامل همان لیست منهای سه نفر سهمیه پایداری‌ها بود.

در حقیقت یامین‌پور مقصر حذف خود را صادق محصولی معرفی می‌کرد. اما این هم تمام حواشی انتخاباتی او نبود. پس از پیروزی ابراهیم رییسی نام یامین‌پور به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدنظر برای وزارت فرهنگ و ارشاد شنیده می‌شد که همان زمان اعتراض برخی از چهره‌های فرهنگی را به همراه داشت.

حال این مجری سابق و استاد فعلی دانشگاه امام صادق تبدیل به چهره‌ای از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است. یامین‌پور نیز مانند حسینی رابطه نزدیکی با علی فروغی دارد و مشاور مدیر شبکه سه صدا و سیما است.

چرا که برخلاف تصور، روند چهره سیاسی شدنش شکست خورد. پس عجیب نیست که امروز سر از موسسه‌هایی درآورده که نه بودجه آن‌ها مشخص است و نه دلیل حمایت برخی نهادها و دستگاه‌ها از قبیل بسیج، آموزش و پرورش و وزارت علوم.

کلینیک ترک گناه شاید برنامه‌ای بزرگ نباشد و با توجه به حواشی اجرا نشود. اما آنچه به بهانه چنین برنامه‌هایی باید موردتوجه قرار بگیرد نقشی است که مبلغان انقلابی فرهنگ بازی می‌کنند و خود را در آن نقش الگوی کامل جوان مسلمان انقلابی می‌دانند.