بلینکن: به زودی مشخص می‌شود که ایران چقدر درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای جدی است

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتایان روس و اسرائیلی خود در استکهلم، درباره مسئله جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به همراه همتای روس خود سرگی لاوروف- Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS

وزیر امور خارجه ایالت متحده روز پنجشنبه گفت که به زودی، معلوم خواهد شد که آیا جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵، با نیت خوب به وین آمده است یا نه.

به گزارش هاآرتص، آنتونی بلینکن که در حال حاضر برای شرکت در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم است، به روزنامه‌نگاران گفته که روز پنجشنبه در دیدار با همتایان روس و اسرائیلی خود، درباره جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، این کشور بسیار زود، در یکی دو روز آینده، درمی‌یابد که جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه درباره این گفت‌وگوها جدی است. بلینکن افزوده است که ایران هنوز وقت دارد تا به طور واقعی در گفت‌وگوهای وین مشارکت کند.

باقری کنی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، روز پنجشنبه در توییتی نوشت که با رافائل گروسی، رئیس آژانس هسته‌ای سازمان ملل، گفت‌وگوهای ثمربخشی داشته که هدف آن ادامه همکاری‌های فنی میان جمهوری اسلامی ایران و این آژانس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح پنجشنبه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از بلینکن خواسته بود از آنجا که تهران پیمان‌های هسته‌ای جاری را نقض کرده است، بی‌درنگ گفت‌وگوها با تهران را پایان دهد. بر اساس بیانیه‌ دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نفتالی بنت مخالفت خود با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا را بیان کرده و گفته است که چنین اقدامی به معنای واریز شدن مبالغ هنگفتی پول نقد به جمهوری اسلامی ایران است.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با همتای ژاپنی‌ خود در همین روز، از بدبینی به «نیت» غرب در مذاکرات سخن به میان آورده است. امیرعبداللهیان ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین، با تاکید بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از مذاکره جدی و یک توافق خوب، بر لزوم اثبات حسن‌نیت طرف‌های مقابل تاکید کرده و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستور کار روشن و منطقی به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش‌بین نیستیم.»

او افزود: «مقام‌های آمریکا از یک طرف مذاکره و بازگشت به برجام را خواستارند و هم‌زمان، افراد و موسسات جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم‌های جدید قرار می‌دهند.»