تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان بازنشسته در بیش از ۶۰ شهر ایران

خواسته اصلی معلمان رسیدگی به اوضاع معیشتی آن‌ها و اجرای کامل رتبه‌بندی شاغلان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان است

معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در اعتراضی هماهنگ و سراسری به اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در بیش از ۶۰ شهر ایران تجمع‌هایی را برگزار کردند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان دست‌کم ۲۷ استان ایران، هم‌زمان روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذرماه، در دست‌کم ۶۶ شهر مختلف کشور، تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

معلمان استان‌های تهران و البرز دربرابر مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند. در مراکز استان‌های لرستان، کردستان، خوزستان، یزد، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، فارس ،سمنان، قزوین، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، ایلام مرکزی، زنجان، همدان و کرمان نیز فرهنگیان معترض برای بیان مطالبات خود، مقابل اداره کل آموزش‌وپروش استان جمع شده بودند. در شهرستان‌های کوچک‌تر نیز تجمع اعتراضی اغلب مقابل اداره آموزش و پرورش یا اداره کار شهرستان برگزار شد.

از شعارهای مطرح‌شده در تجمع شهر‌های مختلف می‌توان به این موارد اشاره کرد: «نه تبعیض، نه سازش/ رتبه بدون خواهش»، «اجرای کامل رتبه‌بندی حق مسلم ماست»، «اجرای کامل همسان‌سازی حق مسلم ماست»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «معیشت، منزلت، سلامت/ حق مسلم ماست»، «معلم به‌پاخیز/ برای رفع تبعیض».

براساس گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده است، تجمع روز پنجشنبه معلمان در بیشتر شهرها به‌طور مسالمت‌آمیز و بدون درگیری برگزار شد و تنها در شهر مشهد، نیروهای انتظامی و امنیتی حاضران در تجمع را متفرق کرده و مانع از ادامه تجمع شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در فراخوانی که هفته گذشته برای تجمع سراسری ۱۱ آبان‌ماه منتشر کرد، آورده بود که بودجه تعیین‌شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان بسیار کمتر از بودجه مورد نیاز برای آن (حدود یک‌سوم) است و قرار شده تاریخ آغاز اجرای آن، به‌جای اول فروردین ۱۴۰۰، از اول مهرماه باشد. 

شورای هماهنگی با توجه به رسیدگی مجلس شورای اسلامی به لایحه رتبه‌بندی در هفته آینده، موارد مطرح‌شده را نشانه‌ای از عزم دولت و مجلس برای «سرهم‌بندی» رتبه‌بندی دانسته و خواهان اجرای کامل رتبه‌بندی یعنی «حداقل هشتاد درصد حقوق‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه» شده است.   

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سرنوشت لایحه «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» نیز در مجلس چندان مشخص نیست و «تعدادی از به‌اصطلاح نمایندگان مردم در مجلس درحال جمع‌آوری امضاء برای خارج‌کردن همسان‌سازی از دستور کار مجلس هستند».

لایحه دائمی‌شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ششم مردادماه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شده، اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان (شامل افزایش حقوق براساس رتبه‌ها) نیز اسفندماه سال ۱۳۹۹ به مجلس فرستاده شد، اما با وجود تصویب کلیات آن در خردادماه، تصویب نهایی جزئیات آن، به‌دلیل اختلاف‌ها درمورد تامین بودجه این کار، همچنان معلق مانده است. معلمان شهرهای مختلف در ماه‌های گذشته بارها با مطالبه اجرایی‌شدن نظام رتبه‌بندی، بارها تجمع کرده‌اند. 

معلمان و فرهنگیان بازنشسته معترض در قطعنامه پایانی این تجمع‌ها اعلام کردند خواستار رسیدگی به اوضاع معیشت خود و بهبود کیفیت آموزش‌وپرورش و همچنین اجرای کامل رتبه‌بندی شاغلان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان شدند و به دولت و مجلس هشدار دادند که در غیر این‌صورت، در روزهای آینده همچنان اعتراض را به شکل‌های گوناگون ازجمله «تحصن، تجمع، راهپیمایی، تعطیلی کلاس‌ها و سایر اشکال قانونی اعتراض» در سراسر کشور تا رسیدن به خواسته‌های قانونی، ادامه خواهند داد.