میکروفون روشن نمایندگان کمیسیون مشترک «طرح صیانت» را رسوا کرد

لطف‌الله سیاهکلی جهت‌ دادن به رای دیگر نمایندگان را جزو وظایف هیئت‌ رئیسه خواند

 لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس-  عکس از صبح قزوین

میکروفون روشن و تصویربرداری هم‌زمان از جلسه اعضای کمیسیون مشترک «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نمایندگانی را که با جهت دادن به افکار دیگر نماینده‌ها، پیشنهادها را بر اساس نظر خود و بدون استفاده از نظر کارشناسان تصویب کردند، رسوا کرد.

در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک «طرح صیانت» بنا بود دو پیشنهاد به رای گذاشته شود؛ پیشنهاد اول این بود که طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس برود و بر اساس پیشنهاد دوم، طرح در کمیته‌های تخصصی کمیسیون بررسی می‌شد اما در پایان، اگرچه طبق نظر سیاهکلی، تقی‌پور و ویس‌کرمی طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس فرستاده شد و بررسی کارشناسان محقق نشد، میکروفون‌های روشن این سه نماینده مجلس که ناخواسته باز مانده بودند، لطف‌الله سیاهکلی را که شرایطی ایجاد کرده بود تا طرح موردنظر او رای بیاورد، رسوا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فایل صوتی و ویدیوی لو رفته از جلسه کمیسیون مشترک، سیاهکلی به رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون، می‌گوید: «اول (طرح) دومی را (رای) بگیریم که رای نیاره؛ اولی را اول بگیری، قروقمیش می‌یان. دقت کردی چی شد؟ اولی را بگیری، رای نیاره، دومی می‌یاره! چون دو پیشنهاد بیشتر نیست.» تقی‌پور هم که تاکنون بارها در رسانه‌ها در دفاع از طرح صیانت صحبت کرده است، به نظر می‌رسد در مقابل این پیشنهاد سیاهکلی هیچ ایده‌ای ندارد و به همین دلیل می‌پرسد: «الان اولی برامون بهتره یا دومی؟» و اینجا مهرداد ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون صیانت، پاسخ او را می‌دهد: «این (اولی) خوبه! ما دیگه حرف از ۱۴۲ نمی‌زنیم. در سطح خودمون.»

ماده‌ ۱۴۲ که ویس کرمی به آن اشاره می‌کند، کمیسیون را موظف می‌کرد برای بررسی طرح از همه کارشناسان و صاحب‌نظران بهره بگیرد.

انتشار فایل صوتی و تصویری این جلسه واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت اما لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد ۲۴ مدعی شد که مخالفت او با رفتن طرح به کمیته‌های تخصصی به این دلیل بوده است که کمیته‌ها کارایی لازم را ندارند. او با بیان اینکه طرح صیانت «جامع» است، گفت: «نمی‌دانستیم کدام قسمت طرح را به کدام کمیته بفرستیم. این کار زمان زیادی می‌گرفت؛ بنابراین نظر من این بود که برود مرکز پژوهش‌ها. رای‌گیری که شد، دیدیم عموم نمایندگان هم نظرشان همین است و طرح به مرکز پژوهش‌ها ارسال شد.»

سیاهکلی اقدام خود در جهت‌ دادن به رای سایر نمایندگان را جزو وظایف هیئت‌ رئیسه خواند و گفت: «وظیفه هیئت‌ رئیسه همین است که مسیر را جوری تنظیم کند که آن چیزی که درست است، اتفاق بیفتد. ممکن است ۱۰ تا پیشنهاد‌ بیاید ولی هیئت‌رئیسه به پیشنهادی که فکر می‌کند درست است، عمل می‌کند.»

او در ادامه خود را متخصص خواند و گفت که نباید اجازه داد «قانون سیاسی» تصویب شود.

این نماینده مجلس تصویب طرح صیانت در مجلس با وجود مخالفت مردم و برخی نمایندگان را «عمل قانونی» خواند و تصریح کرد: «ما به نمایندگی از مردم در مجلس رای می‌دهیم». او در واکنش به سخنان نماینده کسب‌وکارهای مجازی در مخالفت با طرح صیانت نیز گفت که او حرف خودش را زده است نه حرف مردم را.

در جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت با کارشناسان، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره کسب‌وکارهای مجازی، گفته بود که با اجرای این طرح، همه کسب‌وکارهایی که بر بستر رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و تعداد آن‌ها بعد از شیوع کرونا بیش از دو برابر هم شده است، آسیب جدی خواهند دید.