ائتلاف عربی مواضع حوثی‌ها را در صنعا و صعده هدف قرار داد

درپی خبر حمله نیروهای ائتلاف به پایگاه نظامی مخفی سپاه پاسداران در یمن، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هیچ‌گاه حضور نظامی در آن کشور نداشته است

تصویر آرشیوی از حمله هوایی جنگنده‌های اائتلاف به انبار تسلیحات حوثی‌ها در نزدیکی صنعا- REUTERS/ Mohamed al-Sayaghi

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی بامداد روز پنجشنبه، ۱۱ آذرماه، بار دیگر به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در شهر صعده و صنعا، پایتخت یمن، حمله کرد.

به گزارش تلویزیون العربیه، مواضعی که روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفتند، اهدافی نظامی بودند و از غیرنظامیان خواسته‌ شده بود که از حضور در نزدیکی مواضع مورد هدف خودداری کنند. 

بنابر اعلام ائتلاف عربی، در عملیات روز پنجشنبه یکی از انبارهای اصلی تسلیحات و سایر تجهیزات حوثی‌ها و همچنین دو مکان در دست احداث به‌عنوان انبار تجهیزات نظامی در شرق صنعا هدف قرار گرفته و نابود شده است. 

براساس این گزارش، نیروهای ائتلاف در صعده نیز کارگاه‌های ساخت و نگهداری موشک‌های بالیستیک و پهپادهای مورد استفاده حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را منهدم کرده‌اند.

تلویزیون المسیره، متعلق به حوثی‌های یمن، نیز در حساب کاربری توییتر خود، بدون اشاره به کاربری مواضع مورد هدف، حمله‌های بامداد پنجشنبه به صنعا و صعده را تایید کرده است. 

پیش از این، در روز چهارشنبه، نیروهای ائتلاف اعلام کردند پهپادی را که حوثی‌ها از فرودگاه بین‌المللی صنعا ارسال کرده بودند، برفراز استان عمران یمن رهگیری و منهدم کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به‌طور مکرر با پهپادهای حامل مواد منفجره به خاک عربستان سعودی حمله می‌کنند، اما بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، دفاع هوایی سعودی اغلب آن‌ها را رهگیری و خنثی کرده است و در بیشتر موارد نتوانسته‌اند خسارت چندانی به‌بار آورند.

نیروهای ائتلاف در هفته‌های اخیر حمله‌های متعددی به مواضع حوثی‌ها در صنعا انجام داده‌ و  انبارهای تسلیحات، کارگاه‌های ساخت پهپاد را هدف قرار داده‌اند؛ همچنین درپی انتشار تصاویر و فیلم‌هایی که نشان می‌داد فرودگاه بین‌المللی صنعا به پایگاه نظامی کارشناسان سپاه پاسداران و حزب‌الله تبدیل شده است، در چند نوبت به آن‌جا حمله کرده‌اند.

برخی رسانه‌ها روز سه‌شنبه به نقل از ائتلاف عربی گزارش کردند که یکی از اهداف نظامی مورد حمله آن‌ها در صنعا، پایگاه نظامی مخفی سپاه پاسداران بوده است و جنگنده‌های آن‌ها کارشناسان سپاه پاسداران را هدف قرار داده‌‌اند؛ اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، دهم آذرماه، ضمن رد این گزارش‌ها، اعلام کرد «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته است» که مورد هدف ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار گیرد. 

پس از تسلط حوثی‌ها بر شهر صنعا در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت قانونی آن کشور با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل یمن، با آن‌ها می‌جنگند. این جنگ هفت‌ساله که به نوعی درگیری نیابتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است، به بحران انسانی گسترده‌ای در یمن منتهی شده است؛ هزاران یمنی جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری دیگر نیز بدون کمک‌های بشردوستانه، قادر به ادامه زندگی نیستند.