تهران؛«بیشترین جهش تورمی» در میان شهرهای جهان

تل آویو با سبقت گرفتن از پاریس، گران‌ترین شهر جهان شد

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها موجب سریع‌ترین افزایش هزینه زندگی برای ساکنان تهران شده است-Atta KENARE / AFP

در به‌روزرسانی فهرست نشریه اقتصادی اکونومیست از بررسی وضعیت افزایش قیمت‌ها در شهرهای جهان، مشخص شد تهران با پنجاه پله صعود، بیشترین جهش قیمت را در بین دیگر شهرها داشته است.

داده‌های منتشرشده توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) نشان می‌دهد که افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها موجب سریع‌ترین افزایش هزینه زندگی برای ساکنان تهران شده است.

شاخص EIU’s 2021 WCOL که هزینه زندگی به دلار را در ۱۷۳ شهر در سراسر جهان را بررسی می‌کند، همچنین نشان می‌دهد که تل‌آویو اکنون گران‌ترین شهر جهان است و از رتبه پنجم در سال ۲۰۲۰ صعود کرده و از پاریس که قبلاً جایگاه اول را اشغال کرده بود، پیشی گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌طور متوسط قیمت کالاها و خدمات تحت پوشش WCOL در مقایسه با افزایش تنها ۱٫۹ درصدی در همین زمان در سال گذشته در طول یک سال ۳٫۵ درصد بر حسب واحد پول محلی افزایش یافته است.

هزینه‌های حمل‌ونقل در نظرسنجی امسال بیشترین سرعت افزایش را داشته‌اند که این امر عمدتاً به دلیل افزایش قیمت نفت است که باعث افزایش ۲۱ درصدی قیمت بنزین بدون سرب شد.

تفریح و سرگرمی، تنباکو و مراقبت‌های شخصی نیز افزایش قیمت شدیدی را نشان داده‌اند. این آمار چهار شهر جهان که از تورم بسیار بالا رنج می‌برند، شامل کاراکاس، دمشق، بوئنوس آیرس و تهران را در بر نمی‌گیرد.

رتبه‌بندی WCOL همچنان نسبت به تغییرات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ حساس است. داده‌های نظرسنجی بین ۱۶ اوت و ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ جمع‌آوری‌شده؛ زمانی که نرخ حمل‌ونقل و قیمت کالاها در سراسر جهان در حال افزایش بود. همراه با نوسان تقاضای مصرف‌کننده و تغییرات نرخ ارز، مشکلات عرضه ناشی از افزایش قیمت‌ها در شهرهای بزرگ جهان افزایش‌یافته است.

تل‌آویو برای نخستین بار است که در صدر جدول قرارگرفته و سال گذشته در رده پنجم قرار داشت. رشد تل‌آویو عمدتاً منعکس‌کننده قدرت «شکل»، واحد پول اسرائیل، در برابر دلار آمریکا است و افزایش قیمت مواد غذایی و حمل‌ونقل را نشان می‌دهد.

شاخص WCOL در مقایسه با قیمت‌ها در شهر نیویورک تعیین می‌شود. شهری که بیشترین جهش را به خود دید تهران پایتخت ایران بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا دچار کمبود کالا و افزایش قیمت شد و از رتبه ۷۹ به رتبه ۲۹ رسید.

به طور کلی شهرهای اروپایی و آسیایی توسعه یافته همچنان در صدر این رتبه‌بندی قرار دارند، درحالی‌که شهرهای آمریکای شمالی و چین هزینه‌های نسبتاً متوسطی دارند. ارزان‌ترین شهرها عمدتاً در خاورمیانه و آفریقا یا مناطق فقیرتر آسیا هستند. دمشق پایتخت سوریه جایگاه خود را به‌عنوان ارزان‌ترین شهر جهان برای زندگی حفظ کرده است. این شهر در ۷ دسته از ۱۰ دسته قیمت‌گذاری در پایین‌ترین سطح و در ۳ دسته باقی‌مانده نزدیک به پایین‌ترین سطح قرار دارد.

بیشتر از اقتصاد