سازمان ملل فعلا کرسی افغانستان را به طالبان نمی‌دهد

تصمیم کمیته اعتبارنامه برای تایید به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال می‌شود

کرسی افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل امسال برای نخستین بار در دو دهه اخیر خالی ماند-Reuters

حدود سه ماه پس از تصرف افغانستان به دست طالبان و ارایه درخواست این گروه افراط‌گرا به سازمان ملل متحد برای اعزام نماینده‌اش به نیویورک، کمیته مسئول رسیدگی به این درخواست اعلام کرد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه را به زمان دیگری موکول می‌کند و فعلا کرسی افغانستان را به دست طالبان نمی‌سپارد.

در جریان مجمع عمومی امسال سازمان ملل در نیویورک، طالبان درخواست کرده بود باوجود حضور نماینده دولت سابق اشرف غنی در آمریکا، نماینده خود را به این نشست اعزام کند. در آن زمان به درخواست طالبان پاسخ داده نشد و پس از ۲۰ سال بار دیگر کرسی افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل خالی ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موافقت سازمان ملل با حضور نماینده طالبان گامی مهم در جهت مشروعیت بخشید به این گروه تندرو به‌شمار می‌رود. اما ۹ عضو کمیته اعتبارنامه سازمان ملل شامل روسیه، چین و آمریکا اعلام کردند که کرسی افغانستان فعلا به طالبان واگذار نمی‌شود.

برخی دیپلمات‌‌ها به رویترز گفتند که این کمیته احتمالا تصمیم‌گیری نهایی را به دلیل حضور نماینده دولت قبلی افغانستان در سازمان ملل به تعویق انداخته است. با این حال رئیس سوئدی این کمیته از تایید اینکه نماینده دولت غنی همچنان نماینده افغانستان در سازمان ملل به‌شمار می‌رود، خودداری کرده است.

به گزارش رویترز، نتیجه نشست کمیته اعتبارنامه سازمان ملل برای تایید به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال می‌شود.

روند تصمیم‌گیری در مورد اعتبارنامه‌ها بر اساس اجماع آرا است. در مجموع عمومی سازمان ملل نیز همین روند دنبال می‌شود.

طالبان سهیل شاهین، سخنگوی خود را به عنوان نماینده در سازمان ملل معرفی کرده بود. این در حالی است که غلام ایسکزی، نماینده دولت ساقط شده اشرف غنی همچنان در نیویورک حضور دارد.

طالبان که اخیرا ۱۰۰ روز از تسلطش بر افغانستان می‌گذرد، کسب مشروعیت بین‌المللی را از جمله اهداف خود اعلام کرد‌ه‌ است. اما آنتونیو گوترش شرط آن را احترام این گروه افراط‌گرا به حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان اعلام کرده است.

بیشتر از جهان