مدیرکل آژانس غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران را رد کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که مرحله نخست دور جدید مذاکرات وین پنجشنبه یا جمعه به پایان می‌رسد

رافائل گروسی از سفر اخیر به تهران و دیدار با امیرعبداللهیان دست خالی بازگشت-ATTA KENARE / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با فرانس ۲۴، دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین را ممکن دانست اما گفت که زمان اندکی باقی مانده است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تعداد زیادی از کارشناسان امور تحریم در پایتخت اتریش حضور دارد تا در مذاکره با کشورهای باقی‌مانده در برجام هدف لغو تحریم‌ها را محقق کند.

گروسی که اخیرا سفر به نتیجه‌ای به تهران داشت در گفت‌و‌گو با فرانس ۲۴ بار دیگر بر ضرورت دسترسی آژانس به همه تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سال اخیر باوجود اصرار مکرر پاسخ پرسش‌های خود درباره منشاء اورانیوم غنی نشده در سایت‌های اعلام نشده در ایران را دریافت نکرده است. دسترسی‌های نظارتی آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است. همچنین تهران اجازه نصب دوباره دوربین‌ها در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ در کرج را به آژانس نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در این مصاحبه گزارش اخیر اکسیوس درباره آمادگی تهران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی را نادرست خواند و گفت او چنین اطلاعاتی را در اختیار ندارد.

اکسیوس در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در برجام به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد، برآوردهای اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن است که ایران در مسیر غنی‌سازی ۹۰ درصدی حرکت می‌کند. اکسیوس نوشت که اسرائیل این اطلاعات را با دولت بایدن به اشتراک گذاشته و هشدار داده ایران در صورتی که تصمیم بگیرد می‌تواند در مدت چند هفته غنی‌سازی ۹۰ درصدی را آغاز کند.

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که ایران می‌تواند در جریان مذاکرات هسته‌ای از غنی‌سازی ۹۰ درصدی به عنوان اهرمی برای امتیازگیری استفاده کند.

غنی‌سازی ۹۰ درصدی در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای توجیهی ندارد.

مدیرکل آژانس در مورد غنی‌سازی در ایران گفت:‌ سقف مجاز غنی‌سازی برای ایران ۳.۶۷ درصد بود اما ایران هم‌اکنون اورانیوم با غنای  ۲۰ و۶۰ درصد تولید می‌کند. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران در سایت فردو با استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل ششم، در حال غنی‌سازی ۲۰ درصدی است.

پنجشنبه، چهارمین روز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین بین نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان برگزار می‌شود. آمریکا هم به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارد. برخی مقامات آمریکایی پیش‌بینی‌ می‌کنند که پنجشنبه یا جمعه روز آخر دور جدید مذاکرات باشد و پس از آن احتمالا تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای برای رایزنی به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

امیدواری‌ها نسبت به ثمربخشی دور جدید مذاکرات اندک است دو طرف همچنان در مراحل اولیه گفت‌و‌گو‌ها قرار دارند.