اومیکرون در راه فراگیری؛ اولین مورد در آمریکا هم پیدا شد

سازمان جهانی بهداشت کمبود واکسیناسیون و تست را دلیل گسترش اومیکرون دانست

دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید- 

ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

همزمان با پیدا شدن اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در آمریکا، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که جهان دارد شرایطی خطرناک برای ظهور و پخش جهانی گونه‌های جدید ویروس کرونا مثل اومیکرون درست می‌کند: ترکیب مرگبار پایین بودن میزان واکسیناسیون و پایین بودن میزان تست در سطح جهان. ترکیب این دو عامل باعث شده ظهور گونه‌های جدید ممکن شود.

این نهاد سازمان ملل تاکید کرد که همان اقداماتی که برای مقابله با گونه دلتا (که در سراسر جهان حضور دارد) انجام می‌شود می‌تواند جلوی اومیکرون را هم بگیرد.

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در نشستی خبری گفت: «ما باید از ابزارهایی که در حال حاضر داریم استفاده کنیم تا جلو انتقال ویروس را بگیریم و جان مردم را در مقابل دلتا نجات دهیم. و اگر این‌کار را کنیم جان مردم را در مقابل ومیکرون هم نجات خواهیم داد. اما اگر کشورها و افراد اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال اومیکرون را انجام دهند، جلوی آمیکرون هم گرفته نخواهد شد.»

آقای آدانوم تاکید کرد که سازمان تحت امرش از کشورها می‌خواهد «دسترسی برابر به واکسن، تست و درمان را در سراسر جهان فراهم کنند.»

از سوی دیگر دانشمند ارشد این سازمان روز چهارشنبه اعلام کرد که به باور او واکسن‌های موجود برای ویروس کرونا می‌توانند جلو موارد شدید گونه جدید را بگیرند.

سمیه سوامیناتان در نشستی خبری گفت: «واکسن‌ها احتمالا تا حدودی در مقابل این گونه موثر خواهند بود. هنوز نمی‌دانیم که میزان حفاظتی که واکسن‌ها ارائه می‌کنند کاهش می‌یابد یا نه اما باور داریم که همچنان از بیمار شدن شدید جلوگیری خواهند کرد چنان‌که در مورد سایر گونه‌ها نیز چنین کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا فان کرکووه، مسئول ارشد فنی سازمان جهانی بهداشت در موضوع کووید ۱۹، به خبرنگاران گفت که کارشناسان این سازمان انتظار دارند تا چند روز دیگر اطلاعات بیشتری در مورد میزان مسری بودن این گونه جدید داشته باشند.

این در حالی است که این سازمان هفته گذشته گفته بود چنین چیزی «هفته‌ها» طول خواهد کشید. مقامات آمریکا گفته‌اند پیدا شدن و تایید اطلاعات جدید ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهانی بهداشت اومیکرون را «گونه باعث نگرانی» اعلام کرده که بالاترین حد هشدار آن است.

در آمریکا، مقامات سلامت عمومی خبر از پیدا شدن اولین نمونه از گونه اومیکرون را دادند، اما گفتند فردی که مبتلا به آن شده واکسن تقویتی نزده بود.

دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت: «می‌دانستیم که طولی نخواهد کشید که اولین نمونه اومیکرون در آمریکا پیدا شود. می‌دانیم که برای حفاظت از مردم باید چه کنیم. اگر هنوز واکسن نزده‌اید، واکسن بزنید. واکسن تقویتی هم بزنید.»

فردی که مبتلا به گونه اومیکرون شده، مسافری بوده که روز ۲۲ نوامبر از آفریقای جنوبی به سان فرانسیسکو بازگشته است. او کاملا واکسینه بوده اما هنوز واکسن تقویتی را نزده بود.

به گفته آقای فائوچی او وارد قرنطینه شده و نشانه‌های شدید نشان نداده است. تست تمامی افراد نزدیک به او هم تا به حال منفی بوده است. مقامات ایالت کالیفرنیا از مردم خواستند آرامش خود را حفظ کنند و به اقدامات ایمنی معمول همچون ماسک و واکسن ادامه دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بر قوانین خود افزوده و حالا خواهان تست منفی کرونا یک روز پیش از سفر به این کشور، صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون است. این مرکز در ضمن به فکر این است که تست کرونا پس از ورود به کشور را هم اجباری کند یا خیر. مقامات گفتند این اقدامات «وقت می‌خرند» تا اطلاعات در مورد گونه جدید بیشتر شوند اما شکی به این‌که آمیکرون به آمریکا می‌رسد و در این کشور پخش می‌شود نیست. 

در عین حال، در آفریقای جنوبی، تعداد موارد گزارش‌شده ویروس کرونا روز چهارشنبه تقریبا دوبرابر شد و از ۴۳۷۳ مورد در روز سه‌شنبه به ۸۵۶۱ مورد در روز چهارشنبه رسید.

این کشور همچنان در صدر موارد اومیکرون است؛ گونه‌ای که ابتدا در همین‌جا پیدا شد و اکنون به حداقل ۲۳ کشور سرایت کرده است. طبق برخی گزارش‌ها اومیکرون پیش از آفریقای جنوبی در هلند هم پیدا شده است. هلند روز سه‌شنبه گفت این گونه را در دو مورد مربوط به روزهای ۱۹ و ۲۳ نوامبر پیدا کرده که یکی‌ از آنها سابقه سفر به جنوب قاره آفریقا را داشته، اما دیگری سابقه سفر نداشته است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند پژوهش بیشتر شاید تاریخ متفاوتی از اومیکرون به دست بدهد و معلوم شود این گونه قبل از آفریقای جنوبی در جاهای دیگری هم پیدا شده است.

آقای آدانوم گفت سازمان جهانی بهداشت ظهور گونه جدید را «بسیار جدی» می‌گیرد، اما تاکید کرد که جهش ویروس جای تعجبی ندارد و سیر طبیعی آن است.

او تاکید کرد که شمار کشورهایی که این گونه در آن‌ها پیدا شده قطعا از ۲۳ فراتر خواهد رفت.

هنوز بسیاری سوال‌های ساده راجع به این گونه جدید پاسخ نگرفته‌اند از جمله این‌که: نسبت به گونه‌های قبلی کم‌تر مسری است یا بیشتر؟ آیا می‌تواند بر واکسن‌های موجود غلبه کند؟ آیا باعث بیماری شدید افراد مبتلا می‌شود؟

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است روز پنجشنبه راهبرد دولت خود برای مقابله با این گونه جدید در طول فصل زمستان را اعلام کند. بایدن سعی کرده اوضاع را آرام کند و گفته این گونه جای نگرانی دارد، «اما دلیلی برای سراسیمگی نیست.»

مسئله واکسیناسیون در آمریکا همچنان بخشی از جنگ‌های فرهنگی و سیاسی کشور است و میلیون‌ها نفر از شهروندان مخالف واکسن زدن هستند. دولت مصرانه از مردم می‌خواهد واکسن بزنند و آن‌ها که واکسن زده‌اند واکسن تقویتی بزنند.

بیشتر از جهان