نگرانی نیروی فضایی آمریکا از تهدیدهای فضایی چین و روسیه

ژنرال نیروی فضایی آمریکا: ماهواره‌های ما با حمله‌های بی‌وقفه و هر روزه لیزری، سایبری، و رادیویی مواجه‌اند

پرتاب ماهواره توسط چین در صحرای گبی در شما غربی چین- ژوئن ۲۰۲۱-Greg BAKER / AFP

یک ژنرال نیروی فضایی آمریکا می‌گوید که چین و روسیه بی‌وقفه و هر روزه به ماهواره‌های آمریکایی در فضا حمله می‌کنند و شاید چین تا پایان همین دهه قدرت چیره فضا شود.

ژنرال دیوید تامپسون، معاون اول عملیات فضایی نیروی فضایی آمریکا، به واشنگتن پست می‌گوید: «تهدیدها واقعا روزبه‌روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود. و این وضعیت نتیجه تکاملی روندی است که برای زمانی دراز در جریان بوده است... ما اکنون واقعا در نقطه‌ای هستیم که سامانه‌های فضایی ما از راه‌های زیادی تهدید می‌شوند.»

او‌ در ادامه گفت که ایالات متحده آمریکا برای برخورد با حمله‌های «برگشت‌پذیر» به ماهواره‌هایش که هر روز روی می‌دهد، باید راهی بیابد. اشاره این مقام نیروی فضایی به حمله‌هایی است که آسیب دائمی به ماهواره نمی‌زند، مانند حمله با ابزارهای غیرانفجاری همچون لیزرها و اخلالگرهای فرکانس‌های رادیویی، و حمله‌های سایبری.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابزارهای انفجاری شاید به این دلیل برای حمله به کار نمی‌رود که بسیاری از متخصصان جهانی علیه آن هشدار داده‌اند. منفجر کردن ماهواره‌ها می‌تواند انبوهی از زباله‌های فضایی در مدار زمین بپراکند و در بدترین سناریو می‌تواند هرگونه سفر فضایی انسان را ناممکن و انسان‌ها را برای همیشه زمین‌گیر کند.

این مقام نظامی آمریکا از برنامه‌های کنونی چین برای ساختن «جی‌پی‌اس» یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی مخصوص به خود و صدها ماهواره‌ اطلاعاتی و مراقبت و شناسایی سخن گفت و افزود که شمار پرتاب‌های چین به فضا دوبرابر پرتاب‌های ایالات متحده امریکاست.

تامپسون می‌گوید: «چینی‌ها در واقع از روس‌ها بسیار جلوترند. میزان به‌کارگیری سامانه‌های عملیاتی آن‌ها به طور باورنکردنی بالاست.»

او با این حال اطمینان داده است که آمریکا هنوز در جهان بهترین است، به‌ویژه از منظر توانمندی. اما هشدار داده است که چینی‌ها دارند به سرعت به آمریکا می‌رسند. به گفته او، وضعیت ایالات متحده آمریکا در پایان این دهه، اگر تغییر شگرفی در رویکردش ندهد، نگران‌کننده خواهد بود.

بنا به گزارش‌ها، دولت بایدن کوشیده است با حزب کمونیست چین بر سر ایجاد مقررات بین‌المللی برای فضای سایبری و فضا گفت‌وگو کند، اما ظاهرا پکن واکنشی به این درخواست‌ها نشان نداده است.

به گفته فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا، یک بار در ژوییه سال ۲۰۲۰ و بار دیگر در دسامبر همان سال روسیه یک جنگ‌افزار فضایی ضدماهواره را آزمایش کرده است.

ایالات متحده آمریکا تنها کشوری در جهان است که یگان مستقل نیروی فضایی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ فرمان تشکیل نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا را صادر کرد.

بیشتر از جهان