مقام اسرائیلی:‌ ترور فخری‌زاده جلو پیشرفت هسته‌ای ایران را نگرفت ‏

این مقام که نامش فاش نشده است، گفت که اسرائيل در حال تدارک «حمله‌ای بزرگ و چشمگیر» است

محسن فخری‌زاده هفتم آذرماه گذشته کشته شد- عکس از ایرنا

یکی از مقام‌های اسرائیل گفت که ترور محسن فخری‌زاده توسط آن کشور به هدف خود که کند کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده، نرسیده است.

این مقام که روز سه‌شنبه، ۳۰ نوامبر، بدون افشای نامش با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل صحبت کرد، گفت: «کشتن سال گذشته فخری‌زاده آن ترمزی نبود که امید می‌رفت مانع پیشرفت ایران [در مسئله هسته‌ای] باشد. اوضاع کنونی پیشرفته‌ترین حدی است که ایران تا کنون به آن رسیده است.»

او اضافه کرد که به همین علت اسرائیل درگیر «تلاشی عظیم و جهانی، هم آشکارا و هم پشت پرده است تا توافقی بهبودیافته حاصل شود و هم‌زمان برنامه حمله‌ای بزرگ و چشمگیر را تدارک می‌بیند.»

فخری‌زاده، که اسرائیل و بسیاری از کارشناسان او را پدر برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران می‌دانند، سال گذشته در عملیاتی که به نظر می‌رسید موساد سازمان داده باشد، در ایران ترور شد. اسرائيلی‌ها پیش از این نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای نقش داشته‌اند.

ایران تهدید کرده است که انتقام فخری‌زاده را از اسرائيل می‌گیرد؛ وعده‌ای که در مورد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به دست آمریکا نیز داده شده بود. بعضی از اقدام‌های ایران علیه اسرائیلی‌ها، از جمله هدف گرفتن ناموفق دیپلمات‌های اسرائیلی در برخی از کشورهای آفریقایی، در همین راستا دانسته می‌شود. اسرائيل مطابق معمول رسما ترور را به عهده نگرفته است اما یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، که بیش از همکارانش حضور رسانه‌ای دارد، چند ماه پیش تایید کرده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل مدت‌ها به دنبال فخری‌زاده بوده‌اند.

گفته‌های این مقام اسرائیلی یک هفته پس از آن مطرح می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز از مقام‌های آمریکایی نقل کرد که به اسرائيل هشدار داده‌اند که حمله‌هایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌دهد نه‌تنها موثر واقع نشده‌، بلکه اثر سوء هم داشته و باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران سیستم غنی‌سازی کارآمدتری بسازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام اسرائیلی در ضمن یک روز پس از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین صحبت می‌کرد که در آن ایران و مقام‌های شش کشور قدرتمند جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام تلاش می‌کنند. مذاکرات وین اولین دور از این مذاکرات در زمان دولت ابراهیم رئیسی و پایان وقفه‌ای است که نزدیک به شش ماه طول کشید. راب مالی، فرستاده آمریکا در امور ایران، نیز در وین حضور دارد تا مشارکت غیرمستقیم آمریکا در مذاکرات را مدیریت کند. ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نیست.

اسرائیل در دوره نخست‌وزیر وقت بنیامین نتانیاهو، مخالف برجام و موافق خروج آمریکا از آن در دولت دونالد ترامپ بود. اما مقام‌های اسرائیل حالا اذعان دارند که ایران بیش از همیشه به ساختن سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شده است و خواهان موضعی قوی‌تر علیه ایران در مذاکرات هسته‌ای است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائيل، از قدرت‌های جهانی خواسته است که «در مقابل زورگویی هسته‌ای ایران» کوتاه نیایند.

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از مقام‌های ارشد آن کشور گفت که بدترین سناریو برای اسرائیل این است که تحریم‌ها لغو شود، ولی توافق لازم برای محدود کردن کافی برنامه هسته‌ای ایران به دست نیاید. آن‌ها پیش‌بینی کردند که ایران در چنین صورتی می‌تواند طی شش ماه به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای برسد. این مقام‌های گفتند: «اسرائیل در این صورت چاره‌ای نخواهد داشت جز این که سرنوشت را به دست خود بگیرد.»

این شبکه تلویزیونی در ضمن گفت که اسرائیل میزان تشریک اطلاعات خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را افزایش داده است اما منبعی برای این ادعا ذکر نکرد.

تارنمای «آکسیوس» روز دوشنبه گزارش کرده بود که اسرائيل اطلاعاتش را با آمریکا در میان گذاشته تا نشان دهد که ایران «در حال اقدام فنی برای تدارک غنی‌سازی اورانیوم» تا سطح ۹۰ درصد (که در حد تسلیحاتی محسوب می‌شود) است. به گزارش‌ آکسیوس، به نقل از دو منبع مطلع آمریکایی، اگر این اقدام‌ها عملی شود، ایران می‌تواند طی فقط چند هفته به سلاح هسته‌ای برسد.

در گزارش روز سه‌شنبه تلویزیون اسرائيلی در ضمن شنیدیم که تل‌آویو دارد بر طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای فشار می‌آورد تا در هرگونه توافقی که به دست می‌آید نگذارند ایران حق غنی‌سازی اورانیوم، داشتن سانتریفیوژهای پیشرفته، و هرگونه قابلیت ساخت سلاح‌های هسته‌ای را حفظ کند. به گفته این تلویزیون، اسرائيل نگران موضع آمریکا در مورد ایران است و آن را به اندازه کافی محکم نمی‌داند، و بیم این را دارد که آمریکا به اندازه کافی در منطقه خلیج فارس قدرت‌نمایی نظامی نمی‌کند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کرد و به او گفت که اسرائیل مخالف لغو تحریم‌ها علیه ایران است و فقط با تهدید نظامی جدی می‌توان جلوی برنامه هسته‌ای ایران را گرفت. آقای لاپید، که هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای به اروپا سفر کرده است، در پاریس به ماکرون گفت که اسرائیل باور دارد ایران فقط دارد زمان برای خود می‌خرد تا بتواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را در حین مذاکرات گسترش دهد و به رفع تحریم‌ها و کاهش فشار اقتصادی برسد. وزیر امور خارجه اسرائیل در ضمن تاکید کرد که باید برنامه‌ مشخص و مدونی برای این احتمال که مذاکرات به نتیجه نرسد تهیه شود.

آقای ماکرون چند روز پیش از دیدار با لاپید، با همتای ایرانی خود ابراهیم رئیسی صحبتی تلفنی کرده بود. در این مکالمه، رئیسی خواهان حذف تحریم‌ها به مثابه گام اول در راه احیای برجام شده بود.

دولت بایدن بارها گفته است که فقط در صورتی دست به لغو تحریم‌ها می‌زند که شاهد تغییرهای مشخص و واضحی در رفتار ایران باشد. واشنگتن در ضمن تاکید کرده است که همه تحریم‌ها لغو نخواهد شد.