هشدار آمریکا به روسیه: حمله به اوکراین تحریم‌های سخت‌تر از گذشته را در پی خواهد داشت

ناتو اعلام کرده که از اوکراین و تمامیت ارضی آن در برابر روسیه حمایت می‌کند

  اعلام حمایت غرب از کی‌یف از سال ۲۰۱۴ و زمانی اعلام شد که روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد-STR / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه از روسیه خواست نیروهای نظامی خود را از نزدیکی مرزهای اوکراین به عقب ببرد و هشدار داد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند موجب اعمال تحریم‌هایی به مراتب سخت‌تر از گذشته علیه مسکو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن گفت «ما نمی‌دانیم آیا رئیس جمهوری (ولادیمیر) پوتین تصمیم به حمله گرفته است یا خیر. اما می‌دانیم که او در حال فراهم کردن ظرفیت انجام این کار در یک زمان کوتاه، در صورتی که چنین تصمیمی بگیرد، است.»

وی که در پایتخت لتونی با خبرنگاران صحبت می‌کرد افزود، «اگر روسیه مسیر تقابل را برگزیند، در خصوص اوکراین، ما روشن کرده‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد، از جمله با طیفی از تدابیر تحریمی که تاثیرات بالایی دارند و ما در گذشته از آنها پرهیز کرده‌ایم.»

این اظهارات بلینکن در شهر ریگا، محل برگزاری نشست ناتو، پس از دیدارهای او با وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو و همچنین با وزیر امور خارجه اوکراین درباره چگونگی واکنش به آنچه کی‌یف استقرار نظامی روسیه پشت مرزهایش خوانده، بیان می‌شود.

وزیر امور خارجه اوکراین پیشتر در روز چهارشنبه از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواست که به‌منظور بازداشتن روسیه از تهاجم احتمالی نظامی به اوکراین، خود را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیترو کولبا که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه ناتو به ریگا، پایتخت لتونی، سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که از ناتو خواهد خواست تا درباره چگونگی پاسخ به تحرک‌های نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین گفت‌وگو و از خطرناک‌ترین بحران مرتبط با روسیه پس از پایان جنگ سرد، جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان این که «ما از متحدان خواهیم خواست که برای تهیه بسته بازدارنده به اوکراین بپیوندند»، گفت که در صورتی که مسکو تصمیم بگیرد «بدترین سناریو» را انتخاب کند، این بسته باید شامل آماده‌سازی تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه باشد. اشاره او به بدترین سناریو، ظاهرا دست زدن روسیه به حمله نظامی علیه اوکراین است.

اوکراین عضو ناتو نیست، اما این پیمان نظامی غربی که ایالات متحده آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد، پیش‌تر گفته است که از اوکراین و تمامیت ارضی آن در برابر روسیه حمایت می‌کند. اعلام حمایت غرب از کی‌یف از سال ۲۰۱۴ و زمانی اعلام شد که روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد.

هم‌زمان، در روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت که مسکو به منظور دریافت تضمین‌های قانونی که «هر گونه تحرک آتی ناتو به سمت شرق و ارسال سامانه‌های تسلیحاتی را که تهدیدی علیه ما در نزدیکی قلمرو روسیه باشد رد می‌کند،» خواهان گفت‌وگوهای جدی با ایالات متحده آمریکا و متحدان آن است.

به نوشته رویترز، احتمالاً آمریکا این خواست روسیه نخواهد پذیرفت، زیرا واشنگتن پیش‌تر گفته است که هیچ کشوری این حق را ندارد که خواست اوکراین را برای پیوستن به ناتو وتو کند.

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه در پایتخت سوئد با همتای روس خود دیدار کند. به گفته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا، دیدار آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف قرار است در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم صورت گیرد. بلینکن قرار است پیش از این دیدار با دمیترو کولبا نیز دیدار کند.