شطرنج‌باز ایرانی با پرچم فرانسه رتبه دوم جهان را کسب کرد

علیرضا فیروزجا پس از منع شدن از رویارویی با حریف اسرائیلی، به فرانسه مهاجرت کرده است

علیرضا فیروزجا با امتیاز ۲۸۰۴ پس از کارلسن، قهرمان جهان، در رده دوم جای گرفت-tasnimnews

علیرضا فیروزجا، نوجوان شطرنج‌باز ایرانی که با پرچم کشور فرانسه در رقابت‌های جهانی شرکت می‌کند، در جدیدترین رده‌بندی فدراسیون جهانی شطرنج رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داد. او پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل ممانعت جمهوری اسلامی ایران از رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، از حضور در رقابت‌های جهانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران خودداری می‌کند و از تصمیم خود برای مهاجرت به فرانسه راضی است.

فدراسیون جهانی شطرنج در روز نخست از ماه دسامبر، رده‌بندی نفرات برتر این رشته را اعلام کرد که بر اساس آن، علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز ۱۸ ساله ایرانی‌الاصل، با امتیاز ۲۸۰۴ پس از کارلسن، قهرمان جهان، در رده دوم جای گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیروزجا که در مسابقات گرند سوئیس قهرمان شد و سهمیه مسابقات نامزدهای قهرمانی جهان را کسب کرد، در مسابقات تیمی قهرمانی اروپا هم ۳۴ واحد به امتیاز خود اضافه کرد و با هفت پله صعود نسبت به ماه گذشته، توانست در جایگاه دوم قرار بگیرد. با این حال او از نظر سن‌وسال میان قهرمانان شطرنج جهان رتبه اول را دارد و جوان‌ترین ورزشکار این رشته در تاریخ است که عنوان دومی جهان را کسب می‌کند.

علیرضا فیروزجا در خرداد ۱۳۸۲ در بابل متولد شد و پس از مهاجرت از ایران، از ژوییه ۲۰۲۱ به تیم ملی فرانسه پیوست و با پرچم این کشور در رقابت‌های جهانی شرکت کرد. او در سال ۲۰۱۸، درجه استادی در شطرنج را کسب کرده بود و  از ۱۶ سالگی، دومین بازیکن جوان در تاریخ شطرنج جهان شد.

در دسامبر ۲۰۱۹، وقتی این شطرنج‌باز ایرانی برای جلوگیری از رویارویی با رقیب اسرائیلی، از اعزام به رقابت‌های جهانی منع شد، اعلام کرد که دیگر با نام و پرچم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی شرکت نمی‌کند. در واقع ماجرا از این قرار بود که جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از رویارویی علیرضا فیروزجا با رقیب اسرائیلی اجازه نداد او به رقابت‌های کارلسروهه آلمان اعزام شود و این موضوع موجب شد این ورزشکار ایرانی و خانواده‌اش مهاجرت را انتخاب کنند.

او پیش‌تر در گفت‌وگویی درباره اینکه چرا به فرانسه مهاجرت کرده، گفته بود: «تورنمنت‌های بزرگی در سطح اروپا برگزار می‌شود که سفر از فرانسه به این تورنمنت‌ها بسیار راحت‌تر است. ضمن اینکه فرانسه مقصد بسیاری از بازیکنان خوب دنیا است و لیگ این کشور هم یکی از بهترین لیگ‌های دنیا محسوب می‌شود.»

اتفاقی که برای علیرضا فیروزجا افتاد، ماجرای سعید ملایی، قهرمان تیم ملی جودو ایران، را یادآوری می‌کند؛ او نیز پس از ممانعت از مصاف با حریف اسرائیلی و شکست اجباری، از ایران رفت و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با پرچم تیم ملی مغولستان شرکت کرد.

در سال‌های اخیر برخی ورزشکاران ایرانی به دلیل دخالت دادن سیاست در ورزش و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند ایران را ترک کنند. کیمیا علیزاده نیز یکی از آن‌ها است که پس از اعلام مهاجرت همیشگی از ایران، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در قالب تیم پناهندگان در مسابقات شرکت کرد.

کامران شیرازی، مهرشاد شریف، الشن مرادی، درسا درخشانی، غزل حکیمی‌فرد، شهره بیات و میترا حجازی‌پور دیگر ورزشکاران ایرانی‌الاصل رشته شطرنج‌اند که در سال‌های اخیر به آمریکا، سوئیس، بریتانیا و فرانسه پناهنده شده‌اند.

بیشتر از ورزش