کارزار اصفهان تنها نیست با نماد چشم بسته

حکومت تهدید کرد، مردم ابراز همبستگی کردند

از سرکوب مردم معترض اصفهان پنج روز گذشت. بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون ۲۱۴ نفر در این ارتباط دستگیر شده‌اند و به دلیل برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی، تعداد زیادی از افراد معترض هم از ناحیه چشم آسیب دیده‌ و برخی حتی بینایی خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی از بیمارستان‌های اصفهان حاکی از آن است که فضای این شهر همچنان امنیتی است و عوامل جمهوری اسلامی ایران بیماران را در بیمارستان‌ها دستگیر می‌کنند. از سوی دیگر، رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی یکپارچه سعی دارند اعتراض‌های کشاورزان به بحران آب را چون همیشه به «دشمنان خارجی» نسبت دهند و مقام‌های حکومت به تهدید معترضان ادامه می‌دهند.

در همین حال، کاربران رسانه‌های اجتماعی، مادران داغدار و برخی هنرمندان با انتشار عکس‌ نمادین خود با چشم بسته و هشتگ «اصفهان تنها نیست» به کارزار حمایت از مردم اصفهان پیوسته‌اند.

کارزار نماد چشم بسته

در روزهای گذشته، تصاویر متعددی از مجروحان معترض اصفهانی منتشر شد که نشان می‌داد به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از تفنگ‌های ساچمه‌ای، تعداد زیادی از آنان از ناحیه چشم آسیب‌ دیده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در حال حاضر فقط در یک مرکز درمانی شهر اصفهان ۱۹ مجروح بستری‌اند که حال دو نفر آنان وخیم گزارش شده است. به دنبال این اتفاق، کاربران رسانه‌های اجتماعی کارزاری را برای حمایت از مردم اصفهان به راه‌ انداختند و عکس‌هایی از خود با چشمان بسته را در فضای مجازی منتشر کردند.

محمدعلی طالبی، مهناز محمدی و پرستو صالحی از جمله هنرمندانی بودند که به این کارزار پیوستند و با معترضان مجروح اعلام همبستگی کردند. پرستو صالحی بازیگر سابق تئاتر و سینما که به‌تازگی از ایران مهاجرت کرده، با انتشار عکسی از خود در حالی‌ که یک چشمش را پوشانده است، نوشت: «پاسخ هیچ‌ مطالبه‌ حقی پلیس ضدشورش نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معین، خواننده ایرانی مقیم خارج ایران که اهل اصفهان است، در واکنش به سرکوب مردم معترض این شهر با انتشار عکسی از یک کشاورز اصفهانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «به علت سیاست‌های غلط و ناکارآمد مسئولان در مدیریت آب، متاسفانه مسئله آب در ایران بحرانی شده است. به همین دلیل مردم و کشاورزان نجیب اصفهان شروع به اعتراض کردند تا شاید حرفشان شنیده شود و در مورد این موضوع فکری بشود. ولی متاسفانه مسئولان به‌جای چاره‌اندیشی و همدلی با مردم، کمافی‌السابق برخوردی نامناسب و تهاجمی و سرکوب‌گرانه را انجام می‌دهند.»

مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور، از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، نیز از جمله افرادی بودند که با انتشار عکس‌هایی از خود با چشم بسته با مردم و کشاورزان معترض اصفهانی ابراز همدردی کردند و نوشتند: «فرزندان مجروح اصفهان همانند فرزندان ما هستند و اجازه نمی‌دهیم خبر رنج آن‌ها دفن شود.»

با پیوستن کاربران رسانه‌های اجتماعی به کارزار «اصفهان تنها نیست» با نماد چشم بسته برخی از حساب‌های کاربری نیز رویدادهای مشابه تاریخی از جمله اعتراض‌های مردمی در شیلی و بولیوی را یادآور شدند که در آن‌ها نیز عوامل حکومت برخی از مردم را از ناحیه چشم مجروح کردند و پس از آن تعداد زیادی از معترضان با یک چشم بسته به خیابان‌ها آمدند.

در روزهای گذشته، سخنان علی خامنه‌ای در بهمن ۱۳۹۷ نیز بارها بازنشر شده است. رهبر جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه گفته بود: «نیروهای مسلح فرانسه تظاهرات‌کنندگان را در پاریس کور می‌کنند و از ما حقوق‌ بشر مطالبه می‌کنند.»

گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به کشورهای غربی انتقاد کرده‌اند که چرا با وجود انتشار تصاویر خونین معترضان اصفهانی، پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران حاضر شده‌اند. 

اعتراض‌های مردم و کشاورزان اصفهانی بار دیگر نشان داد که رسانه‌های حکومتی، نمایندگان مجلس و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نه تنها در کنار مردم نیستند، بلکه روبه‌روی آنان نیز ایستاده‌اند. پس از اینکه خبرگزاری‌های حکومتی همچون فارس و تسنیم مدعی شدند معترضان اصفهانی «گروهی اندک» و «عوامل خارجی» بودند، صداوسیما نیز طبق روال همیشگی خود، چند روز پس از اعتراض‌ها، پخش اعتراف‌های اجباری را آغاز کرد. در این مصاحبه، یکی از زنان دستگیر شده می‌گوید که آتش زدن چادر کشاورزان کار او بوده است و مردی اعتراف می‌کند که پوکه گاز اشک‌آور را کنار رد خون ریخته روی زمین گذاشته است تا «صحنه‌سازی» کند.

رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به اعتراض‌های اصفهان همچون همیشه «انکار» و «تهدید» است. پس از نمایندگان استان اصفهان که در مصاحبه‌های خود مدعی شدند در اصفهان «اتفاق خاصی» نیفتاده است، اسدالله جعفری، رئیس دادگستری اصفهان، با تهدید مردم معترض گفت که با آنان «بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای» برخورد می‌شود.

او تصریح کرد: «برای عاملان این حادثه پرونده‌های قضایی ویژه در دادسرای مرکز استان تشکیل و پس از انجام مراحل، تحقیقات قضایی با سرعت در شعب ویژه محاکم رسیدگی می‌شود.»

اما با وجود تهدیدهای این مقام قوه‌قضاییه، در روزهای گذشته گروهی از کشاورزان اصفهانی تجمع‌هایی را برگزار کردند و آزادی بازداشت‌شدگان را خواستار شدند.