ابراز نگرانی سفیر آلمان از کشتار طالبان در سه‌ ماه اخیر

«در سه ماه گذشته، تنها در چهار استان افغانستان، ۱۰۰ نیروی امنیتی دولت پیشین، اعدام و یا ناپدید شده‌اند.»

تصویر ملاقات سفیر آلمان با وزیر خارجه دولت طالبان-عکس از صفحه توییتر سفارت آلمان در افغانستان

مارکوس پوتزل، سفیر آلمان در افغانستان، بعد از ظهر روز سه شنبه نهم آذر، در ملاقات با مولوی امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان، از اعدام و ناپدید ساختن نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، در سه ماه گذشته، ابراز نگرانی کرد.

سفارت آلمان در افغانستان که فعلا در شهر دوحه پایتخت قطر مستقر است، در صفحه رسمی‌اش در توییتر از ملاقات مارکوس پوتزل، با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان خبر داد و گفت، پوتزل، در این ملاقات نگرانی‌اش را در مورد گزارش جدید سازمان دیده‌بان حقوق بشر که از اعدام و ناپدید ساختن بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان پرده برداشته، ابراز کرده است.

مولوی امیر خان متقی، از سه روز پیش در شهر دوحه حضور دارد و سرگرم مذاکره با هیئت‌ اروپایی و آمریکایی است.  سفارت آلمان در کابل گفت، مارکوس پوتزل در ملاقات با مولوی امیر خان متقی، در مورد پرداخت حقوق معلمان، آموزش دختران و خروج امن شهروندان خارجی و افغان‌های که خواهان ترک کشور هستند نیز صحبت کرده است.

در همین حال عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، با نشر عکسی از جریان ملاقات سفیر آلمان با مولوی امیرخان متقی در دوحه، بدون اشاره به ابراز نگرانی سفیر آلمان در مورد کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان توسط طالبان، گفت: «مارکوس پوتزل از همکاری طالبان در رفت و آمد افراد [به افغانستان] سپاسگزاری نمود و به تقویت بیشتر روابط دو جانبه و تداوم کمک‌های بشردوستانه تاکید نمود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش جدید سازمان دیده‌‎بان حقوق بشر که دیروز سه شنبه نهم آذر منتشر شد، جزئیات تکان‌ دهنده‌ای را در مورد کشتارهای سه ماه اخیر توسط طالبان در چهار استان قندوز، قندهار، غزنی و هلمند، در گفت‌وگو با بازماندگان قربانیان و افرادی که تحت پیگرد و شکنجه قرار گرفته اند مستند کرده است.

دید‌بان حقوق بشر در این گزارش گفته است، در سه ماه گذشته و پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تنها در چهار استان قندوز، قندهار، غزنی و هلمند، بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، به گونه هدفمند به دست طالبان اعدام و یا ناپدید شده‌اند.

در این گزارش، به نقل از بازماندگان قربانیان آمده است، فرماندهان طالبان پس از تصرف شهرها و با استفاده از اسناد به جا مانده از دولت پیشین افغانستان، افسران شناخته شده نیروهای امنیتی را دستگیر کرده و در بیشتر موارد، به گونه شتاب‌زده اعدام کرده‌اند. عملیات شبانه طالبان که بیشتر برای خلع سلاح مخالفان طالبان و به ویژه فرماندهان دولت پیشین افغانستان اجرا می‌شوند، در این گزارش «وحشتناک» توصیف شده است. در گزارش سازمان دید‌بان حقوق بشر آمده است، بیشتر افرادی که ناپدید شده، قربانیان عملیات شبانه طالبان‌اند.

این گزارش در حالی به گونه مستند، از کشتار نظامیان دولت پیشین افغانستان به دست طالبان پرده برداشته است که با تسلط طالبان بر افغانستان، رهبری این گروه فرمان عفو عمومی صادر کرد و در پی آن، از مجازات برای کسانی که فرمان را نقض کنند خبر داد. با وجود‌ اینکه در سه ماه گذشته، ده‌ها مورد از اقدامات انتقام‌جویانه فرماندهان و جنگجویان طالبان، از سویی منابع مردمی، به صورت ویدیو و تصویر در رسانه‌ها منتشر شده، اما در هیچ موردی، عاملان این اقدامات، مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند. اقدامات انتقام‌جویانه طالبان باعث شده است تا هزاران نیروی امنیتی دولت پیشین افغانستان، برای اینکه به دام طالبان نیفتند، به کشورهای همسایه فرار کنند، اما شمار زیادی از این نیروها همچنان در داخل افغانستان مانده‌اند و در هراس شکار به دست طالبان به سر می‌برند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در سه ماه گذشته، مخالفان خود را به بهانه عضویت در گروه داعش خراسان، توطئه علیه دولت طالبان، همکاری با جبهه مقاومت ملی افغانستان، تماس با رهبران سیاسی دولت پیشین و تلاش برای تحریک مردم علیه طالبان، بازداشت، شکنجه و به قتل رسانده‌اند. یک مقام طالبان در پاسخ به مستندات سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد کشتارهای سه ماه اخیر گفت، افراد بازداشت شده در سه ماه گذشته، به دلیل سابقه کاری شان نه به خاطر ارتکاب جرایم جدید بازداشت شده‌اند. این مقام طالبان، توطئه علیه طالبان و تماس با رهبران دولت پیشین افغانستان را از جمله اتهامات افراد بازداشت شده در سه ماه اخیر برشمرده است.

در سه ماه گذشته، طالبان تمامی گزارش‌ها و مستنداتی را که از اقدامات انتقام‌جویانه جنگجویان این گروه در برابر نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، کشتارهای خودسرانه در استان‌های پنجشیر، غزنی، قندهار و کوچ اجباری در پنج استان از جمله دایکندی منتشر شده را رد کرده و حتی حاضر نشده‌اند، در این موارد با رسانه‌ها بحث کنند.

به نظر می‌‎رسد، نادیده گرفته شدن کشتارهای خودسرانه از سوی فرماندهان و جنگجویان طالبان در محلات، به افراد این گروه که در پی انتقام‌جویی‌اند برای ردیابی و بازداشت افسران و نیروهای سرشناس نهادهای امنیتی دولت پیشین افغانستان که در سال‌های گذشته در خط نخست نبرد با این گروه قرار داشتند، جرات بیشتری داده است. به همین دلیل، بازداشت، شکنجه و اعدام خودسرانه نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، تبدیل به یک رویداد روزمره در شهرهای مختلف شده است. اقدامی که نه قربانیان و بازماندگان شان جرات اعتراض دارند و نه مسئولان طالبان، در این مورد خودشان را پاسخگو می‌دانند.