لاپید در فرانسه: تهدید نظامی تنها راه جلوگیری از ایران هسته‌ای است

«ایران با ازسرگیری مذاکره تنها در پی خرید زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و رفع تحریم‌هاست»

وزیر خارجه اسرائیل در آخرین روز سفر خود به اروپا، با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد-@yairlapid عکس از صفحه توییتر وزیر خارجه اسراییل-

وزیر خارجه اسرائیل در آخرین روز سفر خود به اروپا، با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد.

لاپید روز سه‌شنبه در این دیدار تاکید کرد که تحریم‌های ایران نباید لغو شوند و تنها، تهدید جدی نظامی است که می‌تواند جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد.

به گزارش وزارت خارجه اسرائیل، لاپید و مکرون گفتگوی مفصلی درباره مذاکرات احیای برجام در وین داشتند. این در حالی است که دوشنبه شب، مکرون در همین زمینه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفتگو کرد.

بنا به این گزارش، لاپید به مکرون گفت که از دید اسرائیل، ایران با ازسرگیری مذاکره تنها در پی خرید زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و رفع تحریم‌هاست.

لاپید تاکید کرد که او، نفتالی بنت، و بنی گانتز، همچنان تلاش خواهند کرد که «جهان تهدید هسته‌ای ایران را درک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، لاپید در لندن گفت که با «تحریم‌های سخت‌تر، نظارت سخت‌تر، و انجام مذاکرات از موضع قدرت» می‌توان جلو آمال هسته‌ای ایران را گرفت. 

لاپید که کنار لیز تراس، همتای بریتانیایی خود، ایستاده بود، گفت ایران «تنها به یک علت وارد مذاکرات شده و آن هم رفع تحریم‌ها است، چون برای شبکه تروریستی جهانی خود و حرکت مدام خود به سوی سلاح هسته‌ای پول می‌خواهد.»

وزیر خارجه اسرائیل پیش‌بینی کرد که جمهوری اسلامی ایران «برای (دست‌یابی به) وقت بازی می‌کند و میلیاردها دلار از رفع تحریم‌ها جلب می‌کند، جهان را فریب می‌دهد، و برنامه هسته‌ای خود را مخفیانه پیش می‌برد.»

او افزود:‌ «اطلاعات موجود روشن است و شکی به جای نمی‌گذارد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای برسد، شاهد مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در سراسر خاورمیانه خواهیم بود.»

لاپید گفت: «جهان می‌تواند جلو این اوضاع را بگیرد و این کار از طریق تحریم‌های سخت‌تر، نظارت سخت‌تر، و انجام مذاکرات از موضع قدرت ممکن است.»

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای، به این‌که لندن در همان روز آغاز مذاکرات میزبان وزیر اسرائیلی بوده است، اعتراض کرد. این بیانیه بریتانیا را متهم کرد که همراه با اسرائیلی‌ها دست به اظهارات «ضد ایران» زده است و اسرائیل را کشوری دارای سلاح هسته‌ای و مخالف برجام نامید. وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت، این امر نشان می‌دهد که لندن به دنبال حفظ برجام نیست، و افزود: «نمی‌شود با مخالف توافقی نهار خورد و برای شام سر میز دیگری نشست و مدعی حمایت از همان توافق شد.»

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در گزارشی با تیتر «همراهی انگلیس با صهیونیست‌ها»، لندن را متهم کرد که در «همراهی با رژیم صهیونیستی، دشمن شماره یک ایران»، می‌خواهد مذاکرات را به شکست بکشاند.