نشست سرمایه‌گذاران افغانستان و ازبکستان در شهر ترمذ

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان با سه تن از معاونان نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد

عصمت‌الله ایرگاشف در این ملاقات بر گسترش روابط تجاری و باربری میان افغانستان و ازبکستان تاکید کردــ عکس از خبرگزاری باختر

عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در افغانستان، روز سه‌شنبه ۹ آذر، در ملاقات با سه تن از معاونان نخست‌وزیر طالبان که جداگانه در کابل انجام شد، از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با طالبان گفت و از تعهد ازبکستان برای میزبانی نشست سرمایه‌گذاران افغانستان و ازبکستان در شهر ترمذ خبر داد.

انعام‌الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان، در رشته توییتی از ملاقات جداگانه عصمت‌ا‌لله ایرگاشف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان با سه معاون نخست‌وزیر طالبان، در سفرش به کابل خبر داد. او نوشت‌ که نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان از علاقه‌ کشورش به گسترش روابط با طالبان گفت.

سمنگانی نوشت آقای ایرگاشف در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، با اشاره به تلاش‌های کشورش برای حمایت از افغانستان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری گفت: «ما همواره در نشست‌های بین‌المللی خواستار آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان بودیم.»

عصمت‌الله ایرگاشف در این ملاقات همچنین بر گسترش روابط تجاری و باربری میان افغانستان و ازبکستان تاکید کرد و گفت‌: «ما آماده‌ایم نشستی متشکل از تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان و ازبکستان به‌منظور بحث درباره تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری و باربری در شهر ترمذ میزبانی کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انعام الله سمنگانی گفت در دیدارهایی که میان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در افغانستان و معاونان نخست‌وزیر طالبان انجام‌ شد‌، درباره پروژه خط آهن، واردات برق به افغانستان و آغاز پروازهای غیرنظامی و تجاری میان دو کشور نیز گفت‌وگو شد. مولوی عبدالسلام حنفی، یکی دیگر از معاونان نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات با عصمت‌الله ایرگاشف تاکید کرده است که طالبان خواهان گسترش روابط با ازبکستان است و در حال حاضر، شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است.

مولوی عبدالکبیر، از معاونان نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات جداگانه‌ای که با عصمت‌الله ایرگاشف داشت، گفت کشورهای جهان باید دولت طالبان را به‌ رسمیت بشناسند. خبرگزاری باختر، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، به نقل از مولوی عبدالکبیر نوشت: «ما همه شرایط را برای به‌ رسمیت شناخته شدن، تکمیل کرده‌ایم و جهان باید بدون قید و شرط به کمک‌های بشری به افغانستان ادامه دهد. مشکلات افغانستان باید از طریق گفت‌و‌گو حل شود.»

مولوی عبدالکبیر در حالی خواهان به‌ رسمیت شناخته شدن افغانستان است که بعد از سه ماه که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ کشوری حتی متحدان و حامیان طالبان نیز دولت این گروه را به‌ رسمیت نشناخته است.

ازبکستان در کنار پاکستان، چین و روسیه، حسن نیت و همکاری‌‌اش را با طالبان علنی اعلام کرده است. در نخستین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های ازبکستان با فرستادن محموله‌های کمک‌های بشردوستانه، روابط نزدیکشان با طالبان را آشکار کردند. در سه ماه گذشته، مقام‌های ازبکستانی از جمله وزیر خارجه، وزیر هوانوردی و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان با طالبان در کابل و بلخ ملاقات کرده‌اند.

پیش‌ از این نیز در ۱۵ نوامبر، عصمت‌الله ایرگاشف همراه با وزیر هوانوردی ازبکستان، در سفر به شهر مزار شریف و در دیدار با ملا حمیدالله آخوندزاده، وزیر حمل‌ونقل طالبان، از مشارکت ازبکستان در بازسازی و تجهیز فرودگاه مولانا جلال‌الدین در استان بلخ خبر دادند. مقام‌های ازبکستان پس‌ ازآنکه مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از آنان در زمینه بازسازی و تجهیز فرودگاه مولانا جلال‌الدین تقاضای کمک کرد، وعده همکاری دادند.

ازبکستان به دلیل واقع‌ شدن در همسایگی افغانستان و همچنین ایجاد شرایط لازم برای جذب سرمایه، در چند سال اخیر و با گسترش جنگ و ناامنی در افغانستان، یکی از مقصدهای موردتوجه بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغانستان بوده است. طی چند سال اخیر، شمار زیادی از بازرگان افغان سرمایه‌شان را از افغانستان به ازبکستان انتقال دادند و اکنون در آن کشور فعالیت می‌کنند.

 

بیشتر از اقتصاد