طالبان با تشدید «جنگ و خشونت» مانع مذاکرات صلح شدند

ترامپ دستور لغو دیدار و توقف مذاکرات صلح آمریکا و طالبان را صادر کرد

SAUL LOEB / AFP

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، پس لغو برنامه دیدار رئیس جمهور آمریکا با «محمد اشرف غنی احمدزی» و توقف گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، واکنش نشان داده است. ارگ ریاست جمهوری با انتشار یک اعلامیه‌ رسمی گفته است: «شهروندان و حکومت افغانستان خواستار صلح پایدار و با عزت هستند و با تمام نیرو‌ برای رسیدن به این هدف (صلح پایدار) متعهداند. اما گروه طالبان با تشدید جنگ و خشونت‌ها در افغانستان، مانع اصلی توقف گفت‌وگوهای صلح شدند».

در اعلامیه‌ی ارگ آمده است: «صلح واقعی زمانی تامین می‌شود که گروه طالبان از کشتن شهروندان افغانستان، دست بردارند؛ آتش‌بس را بپذیرند و حاضر به گفت‌وگوهای صلح مستقیم با حکومت افغانستان شوند».

در این اعلامیه نیز گفته شده است: «دولت افغانستان از تلاش‌های صادقانه متحدین خود ستایش می‌کند و تعهد دارد که در آینده با ایالات متحده آمریکا و متحدین دیگر خود برای تامین امنیت و صلح پایدار و با عزت، مشترکا کار کند».

ارگ تاکید کرد: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در وقت و زمان آن (ششم میزان) سال جاری، برگزار می‌شود تا یک حکومت قوی، قانونی و مشروع به وجود بیاید که بتواند پروسه صلح را با دقت و تدبیر کامل به پیش ببرد».

این واکنش حکومت افغانستان، درحالی ابراز می‌شود که نتایج «نه ماه» گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان، توسط «زلمی ‌خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، به کاخ سفید سپرده شده است تا دونالد ترامپ، در مورد آن تصمیم نهایی را بگیرد. اما یک‌شنبه شب، بدون آنکه دونالد ترامپ، در مورد توافق‌نامه و مذاکرات صلح، ابراز نظر کند، فورا دستور لغو دیدار و متوقف کردن مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان را صادر کرد. حتا گفته می‌شود دستور داده است که نمایندگان طالبان در قطر، ممنوع الخروج بوده و تحت نظارت قرار داشته باشند.

ترامپ، دلیل تصمیم‌اش مبنی بر لغو دیدار با مقامات ارشد گروه طالبان و متوقف ساختن مذاکرات صلح با این گروه را حمله انتحاری روز پنچ‌شنبه، شهر کابل دانسته است، که در این حادثه یک نفر آمریکایی و چندین غیر نظامی افغان کشته شدند.

روز پنچ‌شنبه، بر اثر انفجار یک خودرو نوع «تونس» در شهر کابل، یک نفر از نیروهای آمریکایی و چند تن از غیر نظامیان افغان کشته شدند که بعدا مسئولیت آنرا طالبان به دوش گرفت. این خبر خشم دونالد ترامپ را برانگیخت و دیدار خود را با مقامات طالبان لغو و مذاکرات با این گروه را متوقف کرد.

ترامپ گفت: «طالبان با پذیرفتن مسئولیت این حمله می‌خواستند موقعیت‌شان را در گفت‌وگوهای صلح، بهتر نشان دهند که با این عمل‌شان بدتر شد».

اما شماری از کارشناسان افغان دلیل این تصمیم رئیس جمهور آمریکا را نه انفجار روز پنچ‌شنبه، بلکه فشارهای سیاسیون و مقامات کنونی ایالات متحده، می‌دانند. آنها می‌گویند که ترامپ، دلیل قانع‌کننده‌ای برای دیدار با رهبران طالبان و امضاء توافق‌نامه با این گروه را نداشته و ندارد.

ندیم جهان‌گیر، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: «ترامپ و خلیل‌زاد، دروغ‌های زیادی به مردم دنیا و به ویژه مردم افغانستان در مورد صلح گفته‌اند و اکنون زیر فشار سیاسیون آمریکا، قرار گرفته‌اند که چرا با گروهی مذاکره دارند که هر روز آدم می‌کشند. ترامپ، حمله روز پنچ‌شنبه، شهرکابل را بهانه قرار داد و این روند را متوقف ساخت تا نظریات و دیدگاهای مردم‌اش را دقیق بشنود و تصمیم بگیرد».

سمیع حیدری، کارشناس سیاسی نیز گفت: «ظاهرا معلوم می‌شود که ترامپ به حقانیت موضوع که توسط خلیل‌زاد، به پیش برده می‌شد، پی برده است و نمی‌خواهد که کورکور‌انه مذاکرات را ادامه بدهد».

حامد کرزی، رئیس جمهور پشین افغانستان از گروه طالبان و آمریکا خواسته است که گفت‌وگوهای صلح را با شفافیت و وضوح بیشتر از سر بگیرند.

کرزی گفت:« طرف‌های درگیر باید از خشونت‌ها دست بردارند و از راه گفت‌وگوهای «صلح بین‌الافغانی» تلاش کنند تا به یک صلح دائمی دست یابند».

اما طالبان در واکنش به این تصمیم ترامپ،گفته‌اند که آمریکا با چنین موضع‌گیری‌ها تاوان خواهد داد و موضوع ضد صلح آن برای جهان آشکار خواهد شد.

طالبان گفت: «این تصمیم ترامپ، بی‌حوصلگی و کم تجربگی آو را نشان می‌دهد و ما همچنین می‌دانیم که آمریکا دوباره به مسیر تفاهم بر می‌گردد؛ در غیر آن‌صورت تا پایان اشغال افغانستان به جنگ ادامه خواهیم داد».

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اخیراً گفته است که واشنگتن هنوز هم علاقمند است تا پیمان صلح با طالبان را از سر گیرد اما این گروه باید ثابت کنند که به تعهدات‌شان پابند هستند وگرنه آمریکا، فشارهای خود را بر این گروه کاهش نخواهد داد.

بیشتر از