سناتور جمهوری‌خواه: بایدن در وین آمریکا را تسلیم آیت‌الله‌ها می‌کند

دولت بایدن تمایلی ندارد بابت اخاذی هسته‌ای ایران، حمایتش از تروریسم، و حملاتش به نیروهای آمریکایی و متحدان ما، رژیم ایران را مسئول بداند»

PATRICK SEMANSKY / POOL / AFP

در ادامه ابراز مخالفت شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا با مذاکرات وین، سناتور تام کاتن، ایران را به «اخاذی» متهم کرد.

آقای کاتن، سناتور ایالت آرکانسا که از مخالفان سرسخت مذاکره با ایران است، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «پرزیدنت بایدن تیم خود را به وین فرستاده است تا درباره تسلیم کردن آمریکا به آیت‌الله‌ها مذاکره کند. دولت [بایدن] تمایلی ندارد بابت اخاذی هسته‌ای ایران، حمایتش از تروریسم و حملاتش به نیروهای آمریکایی و متحدان ما، رژیم ایران را مسئول بداند.»

سناتور کاتن در سال ۲۰۱۵ هم در جریان مذاکراتی که درنهایت به توافق برجام منتهی شد، از تدوین‌‌کنندگان نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی بود  که به امضای ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه رسید. در آن نامه به مسئولان ایران هشدار داده شده بود که توافق با رئیس‌جمهوری وقت آمریکا (که در آن زمان باراک اوباما بود) بدون تایید کنگره دائمی نیست و رئیس‌جمهوری بعدی می‌تواند به‌آسانی آن را لغو کند. کاتن و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران، در آن زمان مجادله شدیدی نیز در توییتر داشتند.

یکی از نقاط مورد اختلاف ایران با ایالات‌متحده درباره احیای برجام، همین است که تهران خواستار تضمینی از واشینگتن است که با تغییر دولت در آمریکا، تعهد آن کشور به توافق پابرجا بماند. مقام‌های آمریکا تاکید کرده‌اند که بر اساس قانون اساسی آمریکا چنین تضمینی نمی‌توانند بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی ازسرگیری مذاکرات احیای برجام پس از پنج ماه وقفه، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، بار دیگر بازگشت متقابل به برجام را بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت که  اگر ایران مطالبه بیشتری داشته باشد یا کمتر از بازگشت به تعهدهای برجامی خود را بپذیرد، این مذاکرات شکست می‌خورد.

دیپلمات‌های ایران، اتحادیه اروپا، و روسیه دوشنبه‌شب در پایان اولین نشست وین که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برگزار شد، ابراز خوش‌بینی کردند.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، گفت: «ازآنچه امروز شاهد بودم حس بسیار مثبتی دارم.» او به خبرنگاران گفت که هیئت نمایندگی جدید ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها شده ‌است، اما درعین‌حال صریحا نتایج شش دور قبلی مذاکرات را که در زمان دولت حسن روحانی برگزارشده بود، رد نکرده است.

«[ایران] پذیرفت که کاری که در شش دور قبلی مذاکرات انجام‌ شده است، مبنای خوبی برای پیشبرد گفتگوهاست. البته ما حساسیت‌های دولت جدید ایران را در نظرخواهیم گرفت.»