مدل «وای» تسلا، زیر رگبار انتقادات جنجالی رفت

مدل وای ۲۰۲۱ تسلا تقریبا هر یک ساعت به طور خودکار ترمز اضطراری می‌گیرد

مدل وای تسلا: تقریبا عالی، به شدت ناقص - منبع عکس وبسایت شرکت تسلا

گزارش انتقادی از «مدل وای» (Model Y) خودرو تسلا در شبکه‌های اجتماعی انعکاسی گسترده یافته است و بسیاری از کاربران شکایت کرده‌اند که این خودرو در کارکرد کنونی‌اش هرگز نمی‌بایست وارد بازار می‌شد. در مقابل، بسیاری از هواداران ایلان ماسک، رئیس تسلا، به‌سرعت از کیفیت این خودرو و در نتیجه از رئیس آن شرکت دفاع کرده‌اند.

جر و بحث کنونی با انتشار گزارش تیم استیونز، خبرنگار خودرو و وسایل نقلیه، در مورد «مدل وای» در گزارش سی‌ان‌ای‌تی در تارنمای رُودشو  «Roadshow»درگرفت. عنوان این گزارش «مدل وای ۲۰۲۱: تقریبا عالی، به‌شدت ناقص» است.

برخلاف دیگر گزارش‌های رودشو، این تارنما یک دستگاه مدل وای را به مدت دو سال اجاره کرد تا عملکرد آن را در این مدت تجزیه و تحلیل کامل کند. هدف استیونز ارائه چند گزارش در طول این دوره دو ساله اجاره خودروست که شامل تغییراتی است که احتمالا در این مدت در آن داده می‌شود.

او پیش از وارد شدن به جزئیات می‌نویسد: «مدل وای از بسیار جهات دستاوردی فوق‌العاده است. ترکیبی است از بُرد و عملی بودن و حتی عملکردی همراه با رشته خصوصیاتی که هم مفید است و هم متمایز. اما هرگز آن را در صورت کنونی‌اش نخرید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی از ایمنی یکی از موارد انتقاد از این خودروست که برای مثال [به گفته استیونز] باید چشمتان را از جاده بردارید تا بتوانید اطلاعاتی را در صفحه ۴۰ سانتی‌متری روبه‌رویتان که جای مجموعه سنتی ابزارها و دکمه‌های روی داشبورد را گرفته است، بخوانید. انتقاد دیگر، از طرح سفید داخل مدل شاسی‌بلند خودروست. او همچنین یادآوری می‌کند که هزینه ۱۰ هزار دلاری تبدیل مدل وای به یک خودرو کاملا خودگردان چنان بالاست که احتمالا گزارشگران تارنمای رُودشو هرگز نخواهند توانست نمونه‌ای از آن را برای گزارششان امتحان کنند.

استیونز بُرد و شتاب تسلا را تحسین می‌کند اما شکایت عمده‌اش از سیستم‌های فعال ایمنی آن است.

استیونز می‌گوید که مدل وای ۲۰۲۱ تسلا تقریبا هر یک ساعت به طور خودکار ترمز اضطراری می‌کند.

او می‌نویسد: «اساسا این خودرو اغلب گیج می‌شود و فکر می‌کند مانعی بر سر راهش قرار گرفته است و سیستم ترمز اضطراری‌اش به طور خودکار فعال می‌شود. شما در یک لحظه و ناخواسته و اغلب با فشار زیاد ترمز می‌کنید. این مشکل خاص تسلا نیست. من آن را در دیگر خودروها نیز تجربه کرده‌ام، اما در مواردی بسیار بسیار نادر. در مدل وای، این ترمز کردن منظم رخ می‌دهد، دست‌کم هر یک ساعت یک بار و گاه بیشتر از آن. فقط در یک ساعت رانندگی با این مدل، پنج مورد ترمز بیجا را روی دوربین ضبط کردم که دو مورد آن چنان شدید بود که صدای کشیده شدن ترمز اضطراری آن بلند شد.»

استیونز می‌گوید که از نظر او تصمیم به حذف سیستم رادار مدل‌های ۳ و وای تسلا و در عوض تعبیه «حسگر الکترونوری» در آن‌ها عامل ترمزهای بیجاست. او در نهایت این خودرو را «ناامن» خوانده است.

استیونز در توییتر نوشته است که این «نخستین بار است که من در حرفه بررسی خودروها  قاطعانه توصیه می‌کنم که خودروی خریده نشود.»

نقد او به برخی از هواداران ماسک و تسلا گران آمده است. آن‌ها او را متهم کرده‌اند که در مقابل نوشتن این گزارش انتقادی، از کارخانجات فورد و فولکس واگن رشوه گرفته است.

یک کاربر توییتر با نظریه‌پردازی توطئه می‌نویسد: «@ایلان ماسک، حدست در مورد این که «@VW» و «@Ford» چقدر برای نقد استیونز در مورد مدل وای پرداخت کرده‌اند، چیست؟»

یک کاربر دیگر که نام «اسپیس اکس» را در پروفایلش استفاده کرده است، در دفاع از خودرو تسلا، از نام «تیمی» برای مولف گزارش یاد کرده است. او می‌گوید که سیستم خودگردان خودرو ۷۰ هزار دلاری‌اش را- که جاذبه فروش منحصربه‌فردش است- خاموش کرده است تا از ترمز بیجا پرهیز کند.

آقای ماسک هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

استیونز که پیش‌بینی واکنش‌های منفی مردم را می‌کند،  نقدش را در کنار رشته توییتی به اشتراک گذاشته و به سال‌ها تجربه‌اش در کار نقد نه‌تنها خودروهای گوناگون، بلکه خودرو تسلا اشاره کرده و خاطر نشان کرده است که در گذشته، از بسیاری از خودروهای آقای ماسک بسیار تعریف کرده است.

او نوشت: «در هر حال، فقط می‌خواستم در توضیح بگویم که اگر می‌خواهید به من  برای توصیه علیه خرید مدل وای حمله کنید، بدانید که بی‌تردید این من نیستم که تعصب به خرج می‌دهم.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی