هشدار درباره مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در مازندران

«گونه‌های غاز و اردک می‌توانند ناقل این بیماری ویروسی باشند که میان پرندگان و انسان مشترک است»

احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالا است- عکس از شبکه اطلاع رسانی دانا

در یک واحد پرورش غیرمجاز اردک بومی در استان مازندران، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن گلپایگانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام این خبر گفت: «نتایج آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی کشور آنفلوانزای فوق حاد را تایید کرده است.» او در توضیح این اتفاق اشاره کرد: «به دلیل پرورش غیرمجاز یا چرای آزاد اردک‌ها در شالیزار‌ها و وجود دامگاه‌های غیرمجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد از پرندگان مهاجر به اردک‌ها وجود دارد.»

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالا است، افزود: «گونه‌های غاز و اردک به عنوان مخزن ویروس می‌توانند ناقل این بیماری به سایر پرندگان باشند و با توجه به اینکه این بیماری ویروسی بین انسان و حیوان مشترک است، برای حفظ سلامتی باید ضوابط و مقررات امنیت زیستی را جدی بگیریم.»

او درخواست کرد که به دلیل احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مصرف گوشت پرندگان شکاری خودداری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سازمان محیط زیست مازندران در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ درباره احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد بین پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در این استان هشدار داده بود. کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفته بود: «بنا بر تجربیات سال‌های گذشته، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب‌ها، آب‌بند‌ها و آبگیرهای مازندران وجود دارد و بر این اساس، با هدف جلوگیری از شیوع این بیماری امسال هیچ پروانه شکاری برای متقاضیان صادر نخواهد شد.»

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری کشنده با انتشار سریع میان پرندگان است. پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غاز، خوتکا و سایر پرندگان وحشی می‌توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کنند و سپس به انسان نیز سرایت دهند. تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده راه‌های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان ذکر شده‌اند. علائم این بیماری در انسان تب، سرفه، گلودرد، دردهای عضلانی، احساس خستگی، عفونت چشم و ریه‌، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال است.