درخشش شمع‌های حنوکا دراکسپو ۲۰۲۰ دوبی

برگزاری این مراسم تا دو سال پیش غیرقابل‌تصور بود

مراسم جشن شمع‌افروزی با آهنگ‌های حنوکا توسط گروه کر کودکان جامعه یهودی محلی همراه بود-Giuseppe CACACE / AFP

خاخام اعظم امارات متحده عربی، شمعدان حنوکا را در اولین شب از تعطیلات یهودیان در دبی روشن کرد.

مراسم شمع افروزی در غرفه اسرائیل در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برگزار شد. در سال گذشته، برای نخستین بار در تاریخ امارات، شمعدان نه شاخه‌ای حنوکا در مقابل برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان روشن شده بود.

خاخام لیوای دوچمن، اولین خاخام مقیم امارات، دعای برکت تعطیلات را قرائت کرد و منورا را در مقابل جمعیت زیادی از رهبران، بازرگانان، یهودیان ساکن امارات و گردشگران از سراسر جهان روشن کرد. مراسم جشن شمع‌افروزی با آهنگ‌های حنوکا توسط گروه کر کودکان جامعه یهودی محلی همراه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حنوکا یا جشن روشنایی‌ها، یکی از جشن‌های سالیانه‌ی یهودی است که به مدت هشت روز برگزار می‌شود. مهم‌ترین سمبل این مراسم، همان منورا یا شمعدان نه شاخه است.

برگزاری این مراسم تا دو سال پیش غیرقابل‌تصور بود، اما اسرائیل و امارات از زمان پیمان ابراهیم، توافق‌نامه مشترکی در سال ۲۰۲۰ که عادی‌سازی روابط بین دو کشور خاورمیانه‌ای (و همچنین بحرین) را تشریح می‌کرد، همکاری خود را به شدت گسترش دادند. تجارت بین این دو کشور به صورت کلی افزایش یافته، همچنین از زمان توافق عادی‌سازی روابط بر روی مشارکت در دفاع، اکتشافات فضایی و سایر اقدامات برای همکاری بیشتر تأکید شده است.

یک سال پس از پیمان‌ ابراهیم و برقراری روابط با چهار کشور عربی ازجمله امارات متحده عربی، اسرائیل غرفه‌ آن کشور در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی را به روی عموم باز کرد. غرفه بزرگ اسرائیل که «به‌سوی فردا» نام دارد، نخستین حضور اسرائیل در یک رویداد بین‌المللی این‌چنینی در کشورهای عربی است.

این نمایشگاه ۱۸۲ روزه تاکنون بیش از دو میلیون بازدیدکننده داشته است. نمایشگاه تجاری بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ در ابتدا برای ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی‌شده بود، اما به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد، اما برگزارکنندگان نام اصلی نمایشگاه را همچنان حفظ کردند.

بیشتر از جهان