تلاش بانک جهانی برای آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی افغانستان

نهادهای کمک‌رسان می‌گویند این پول را برای امور بشردوستانه هزینه می‌کنند

تنها هفت درصد مردم در افغانستان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند-Aamir QURESHI / AFP

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های بانک جهانی گزارش داد که این بانک در تلاش برای نهایی کردن پیشنهاد آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان در آمریکا است.

به گزارش رویترز، مقام‌های بانک جهانی در نظر دارند از این پول برای مصارف بشردوستانه در افغانستان استفاده کنند. این مقام‌ها روز سه‌شنبه درباره تغییر مسیر وجه ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق امانت بازسازی افغانستان «ای‌آرتی‌اف» (ARTF) گفت‌وگو خواهند کرد. آنان این پیشنهاد را هفته گذشته به دولت آمریکا و سازمان ملل متحد ارائه داده بودند. با این حال بانک جهانی اعلام کرده است که همچنان چالش‌های زیادی پیش روی این پیشنهاد وجود دارد که مهم‌ترین آن چگونگی انتقال این کمک به افغانستان به گونه‌ای است که نهادهای درگیر در معرض تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار نگیرند.

تنها ۷ درصد مردم در افغانستان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و پول درخواستی که بانک جهانی پیشنهاد داده است، صرفا برای مصارف بهداشتی و پزشکی در افغانستان هزینه خواهد شد.

بانک جهانی اعلام کرده است که این نهاد پس از انتقال این پول هیچ‌گونه نظارتی بر آن نخواهد داشت و آن را به‌حساب سازمان ملل متحد و نهاد‌های بین‌المللی که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارائه می‌دهند، واریز خواهد کرد. بانک جهانی امیدوار است که با انتقال این پول به افغانستان بخشی از مشکلات ناشی از بحران اقتصادی در این کشور حل شود.

با این حال مسئله تحریم‌های آمریکا باعث شده است هنوز درباره نحوه انتقال پول کمکی به افغانستان تصمیم نهایی گرفته نشود. رویترز گزارش داده که بانک جهانی در جست‌وجوی راهی میان‌بر است تا از آن طریق پول نقد به افغانستان انتقال دهد زیرا با انتقال وجه نقد تا حدی از فشار افزایش نرخ دلار در مقابل افغانی و بحران اقتصادی هم جلوگیری می‌شود.

بر اساس این طرح میان‌بر، بانک جهانی پول را مستقیم به‌حساب نهادهای کمک‌رسان و سازمان ملل متحد انتقال می‌دهد و این سازمان‌ها از حساب خود پول را به افغان‌ها منتقل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح بانک جهانی اگرچه خوش‌بینی‌هایی برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان به وجود آورده، هنوز هیچ‌گونه مبنای اجرایی پیدا نکرده است. تحریم بخش عمده‌ای از رهبری طالبان از سوی آمریکا باعث شده است تا ارسال کمک‌های مالی به افراد وابسته به دولت طالبان عملا اجرایی نباشد. بانک جهانی اعلام کرده است که باید تمامی جوانب مسئله به‌ویژه بخش انتقال فیزیکی پول به‌حساب سازمان‌های کمک‌رسان در افغانستان بررسی شود تا با تحریم‌های آمریکا مشکلی پیدا نکند.

وضعیت اقتصادی مردم در افغانستان به‌ویژه در فصل سرما بسیار نابسامان است. دولت طالبان در این چند ماه نتوانسته است حقوق کارمندان دولت را بپردازد و زمینه‌های شغلی در این کشور نیز یکی پس از دیگری از بین می‌روند. سازمان ملل متحد از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان نگران است و بانک جهانی از چندی پیش به این سو در تلاش است مسیر فعالیت صندوق امنیت بازسازی افغانستان را به سمت اقدام‌های کمک‌رسان به مردم تغییر دهد.

صندوق امانت بازسازی افغانستان در سال ۲۰۰۲ زیر نظر بانک جهانی ایجاد شد. هدف از ایجاد این صندوق کمک به بازسازی افغانستان بود و در این سال‌ها، نزدیک به ۷۰ درصد بودجه غیراختیاری دولت افغانستان را فراهم می‌کرد. بودجه این صندوق از محل کمک‌های جهانی کشورها برای افغانستان تامین می‌شد.

بنا بر اعلام بانک جهانی، در این صندوق هنوز ۱.۵ میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان وجود دارد و بانک جهانی می‌خواهد این پول را که اصولا برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته شده است، به کمک‌های بشردوستانه اختصاص دهد و پول صندوق را به‌حساب سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان به افغانستان واریز کند.

بیشتر از جهان