افشاگری درباره سایت توسعه هسته‌ای در «فارس»

اسرائیل می‌گوید ایران یک «سایت توسعه هسته‌ای» را نابود کرده است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر خبر از وجود یک سایت توسعه هسته‌ای دیگر در ایران داد. سایتی که به گفته او در شهر «آباده» استان فارس مستقر بوده و جمهوری اسلامی آن را نابود کرده است.

نتانیاهو که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت در توضیح این ادعا گفت که جمهوری اسلامی ایران پس از آگاهی از اطلاع اسرائیل از وجود این سایت توسعه هسته‌ای اقدام به تخریب آن کرده است تا جهان از این اقدام هسته‌ای آگاه نشوند. نتانیاهو در این افشاگری جدید که از شبکه خبری «آی ۲۴» اسرائیل پخش می‌شد خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: « دیکتاتوری ایران بداند ما شما را تعقیب می‌کنیم و می‌دانیم که شما چه زمانی و در کجا دارید چه کار می‌کنید».

نخست‌وزیر اسرائیل هم‌چنین گفته است که اسناد وجود چنین سایت توسعه هسته‌ای در پروژه ربودن اسناد هسته‌ای ایران به دست آمده که سال گذشته از منطقه صنعتی «شورآباد» در حومه تهران ربوده شد و به اسرائیل انتقال یافته است. نتانیاهو با نشان دادن نقشه‌ای مکان دقیق این سایت توسعه هسته‌ای را نشان داد.

مقامات جمهوری اسلامی هیچ واکنشی برابر این سخنان نشان نداده‌اند اما پیش‌تر گزارش‌هایی از ساخت بزرگ‌ترین سایت پدافند هوایی جنوب ایران در شهرستان آباده فارس منتشر شده بود. محمد حسینی، معاون مهندسی پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، خبر داده بود که در قرارگاه پدافند هوایی آباده بیش از شش هزار نفر استخدام خواهند شد و این طرح تا دوسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. «آباده» شمالی‌ترین شهر استان فارس و در جنوب استان اصفهان است.

این درحالی‌ست که در روزهای گذشته خبر آمد که بازرسان آژانس هسته‌ای تایید کرده بودند که رد پای غنی‌سازی اورانیوم در «تورقوزآباد» یافت شده است. جایی که پیش از این اسرائیل افشا کرده بود که جمهوری اسلامی در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای داشته است. خبری که تایید آن توسط آژانس هسته‌ای ضربه‌ای محکم به مقامات ایرانی بود.  

 

بیشتر از