خواسته زنان در تجمع کابل: بازگشایی دادستانی‌های منع خشونت علیه زنان

ریاست دادستانی‌های منع خشونت علیه زنان را در دولت پیشین افغانستان، دادستان‌های زن بر عهده داشتند

گردهم‌آیی نهضت زنان افغان برای صلح و آزادی- صفحه شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان در فیسبوک

امروز، دوشنبه هشتم آذر، نهضت زنان افغان برای صلح و آزادی، در گردهم‌آیی خود در کابل، از طالبان خواستند تا دادستانی‌های منع خشونت را در استان‌های افغانستان دوباره فعال سازند. 

اعضای نهضت زنان افغان برای صلح و آزادی، در یک نشست خبری در کابل گفتند، حقوق و نقش زنان افغان در تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نباید از سوی طالبان نادیده گرفته شود. در اعلامیه منتشر شده از سوی این گروه، آمده است که برای جلوگیری از اوج‌گیری آمار خشونت‌ها علیه زنان، باید دادستانی‌های منع خشونت علیه زنان در ۳۴ استان افغانستان دوباره فعال شوند.

در سال ۱۳۹۵نهادی با نام «معاونت منع خشونت علیه زنان، رسیدگی به تخلفات کودکان و حقوق بشر» در ساختار دادستانی کل افغانستان ایجاد شد و زیر چتر آن، یک دفتر دادستانی با همین عنوان در سال ۱۳۹۶ در هر یک از ۳۴ استان افغانستان آغاز به فعالیت کرد. در آن زمان، رسیدگی منصفانه به موضوعات مرتبط با خشونت علیه زنان و تخلفات کودکان، بررسی عوامل و ریشه‌های خشونت جنسیتی، تنظیم قوانین لازم، و دسترسی زنان و کودکان به عدالت، به عنوان اهداف ایجاد این نهاد مطرح شده بود. ریاست این دادستانی‌ها را در سراسر افغانستان دادستان‌های زن به عهده داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با چیرگی طالبان بر افغانستان، نهادهای عدلی و قضایی که به‌دست زنان اداره می‌شدند، به صورت کامل تعطیل شدند و حتی بسیاری از دادستان‌ها و قاضی‌های مرد نیز از  مسئولیت‌های خود برکنار شدند. در حال حاضر هیچ یک از دادستانی‌های منع خشونت علیه زنان در هیچ یک از استان‌های افغانستان فعال نیست و بیشتر قضات و دادستان‌های زن نیز از کشور خارج شده‌اند. این در حالی‌ است که خشونت‌ها علیه زنان، از رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار طالبان با زنان و دختران گرفته تا واکنش‌های جامعه سنتی در برابر زنان، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. 

در اعلامیه منتشر شده از سوی نهضت زنان افغان برای صلح و آزادی، به بسته بودن مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران نیز اشاره شده است. نهضت زنان افغان برای صلح و آزادی به تاکید از طالبان خواسته است که درهای مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران افغانستان بگشایند. 

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا کنون  دست‌کم در ۲۷ استان افغانستان، دختران به مدرسه نرفته‌اند. با وجود اعتراضات مردمی در داخل و بیرون از افغانستان و فشارهای نهادهای بین‌المللی بر طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه، طالبان دلیل بسته ماندن آموزشگاه‌های دخترانه را کار روی مکانیزمی که آموزش دختران را «در چارچوب شریعت اسلامی» مدیریت کند، عنوان می‌کنند. نخست‌وزیر طالبان در نخستین سخنرانی‌ خود در روز شنبه ششم آذر، گفت که طالبان با آموزش دختران و زنان مشکلی ندارند و زنان می‌توانند در چارچوب شریعت اسلامی تحصیل و کار کنند. اما بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی با اشاره به امکان بازگشایی مدارس دخترانه گفته است که حتی در صورت بازگشایی مدارس، به دلیل کمبود معلم زن، امکان آموزش برای دختران به صورت جدی مهیا نخواهد شد.