خشم از وضع معیشت، شهرهای لبنان را به آتش کشید

دولت میقاتی فلج شده است و بیش از ۴۵ روز است که تشکیل جلسه نداده است

اعتراضات مردم بیروت، پاتیخت لبنان در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱- Anwar AMRO / AFP

معترضان خشمگین امروز، دوشنبه ۲۹ نوامبر، در شهرهای لبنان به خیابان آمدند و با آتش زدن لاستیک و بستن راه‌ها به وضعیت بحرانی اقتصاد کشور اعتراض کردند.

به گزارش رویترز، این اعتراضات خیابانی تنها چند روز پس از افت دوباره ارزش پول ملی لبنان روی می‌دهد. 

بحران اقتصادی که لبنان از سال ۲۰۱۹ با آن دست‌به‌گریبان است، سه چهارم مردم آن کشور را به فقر کشانده است. کاهش بیش از ۹۰ درصدی ارزش پول ملی، تصویر آینده را برای مردم آن کشور تاریک‌تر کرده است.

ارزش پوند لبنان که در سال ۲۰۱۹ ارزشی برابر با ۱۵۰۰ ‌پوند در برابر یک دلار داشت، اکنون به ۲۵ هزار پوند در برابر یک دلار سقوط کرده است. 

علاوه بر خیابان‌های مرکزی شهر بیروت، شهر طرابلس در شمال کشور و شهر صیدون در جنوب نیز شاهد اعتراضات خیابانی مردم و آتش زدن لاستیک‌ها و بند آوردن راه‌ها بودند.

روی کار آمدن دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر کنونی لبنان، در ماه سپتامبر و پس از یک بن‌بست سیاسی سیزده ماهه، نتوانسته است کمک چندانی به بهبود اوضاع کند.

پس از یک نشست تنش‌آمیز کابینه دولت در تاریخ ۱۲ اکتبر که اختلاف‌‌ها بر سر بازرس ارشد انفجار مرگبار سال گذشته بندر بیروت، جلسه کابینه را به تشنج کشاند، دولت میقاتی فلج شده است. کابینه میقاتی از آن زمان تا کنون هیچ نشستی برگزار نکرده است.

یارانه‌ها تقریبا در تمامی کالاها، از جمله سوخت و دارو، به سرعت ناپدید می‌شوند و قیمت‌های خدمات اساسی، مانند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، سر به فلک کشیده است. 

کابینه میقاتی تمرکز اصلی خود را بر از سرگیری گفت‌وگوها با صندوق بین‌المللی پول نهاده بود تا زمینه برای دریافت کمک‌های خارجی فراهم شود. اما تاکنون در مورد ارقام اصلی مالی که پیش‌نیاز آغاز گفت‌وگوها است، توافقی حاصل نشده است. 

بیشتر از جهان