سخنگوی وزارت خارجه: مذاکره دوجانبه با هیئت آمریکایی انجام نمی‌شود

تحلیلگران معتقدند ایران در تلاش است با خرید وقت، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به آستانه غیر قابل بازگشت برساند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه - عکس از ایرنا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه اگر ایالات متحده برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید قطعاً می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند، گفت: «هیچ گفت و گوی دوجانبه با هیئت آمریکایی انجام نمی‌شود.»

سعید خطیب زاده در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به اینکه طرف مقابل باید در راستای رفع تحریم‌های فرا سرزمینی وارد مذاکرات شود، افزود آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم‌هاست و امیدواریم آنها هم به همین اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند.

او همچنین در واکنش به یادداشت مشترک وزیر خارجه بریتانیا و وزیر خارجه اسرائیل که اخیراً در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده است، گفت: «این که وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و برجام از بین برود و امروز هم به‌عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است، یادداشت مشترک می‌نویسد، وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که دست‌کم برخی کشورهای اروپایی بااراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند.»

در یادداشت مشترک لیز تراس و یائیر لاپید آمده است: «بریتانیا و اسرائیل شب و روز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش خواهند کرد ... زمان در حال سپری شدن است و

این ضرورت همکاری نزدیک با دوستان و شرکا برای ناکام گذاشتن بلندپروازی‌های ایران را دوچندان می‌کند.»
خطیب‌زاده در بخشی دیگر از سخنانش به ۶ دور مذاکرات بی‌نتیجه پیشین بین ایران و ۴ به‌علاوه یک اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها متأسفانه در ۶ دور مذاکره وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند تا میراث شکست‌خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است برای این هدف به وین بیایند که تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال کردند، برطرف و بن‌بست‌ها حل شود.»

ایران و ایالات متحده در سال جاری مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که شش دور آن در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. این مذاکرات از اواخر خردادماه متوقف شد و قرار بود پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران پیگیری شود. با این حال تقریبا ۵ ماه طول کشید تا دور جدید مذاکرات از سر گرفته شود. طرف‌های غربی بهانه ایران را برای شکل‌گیری دولت، تلاشی برای «خرید زمان» برای رسیدن به سطح غیر قابل بازگشت از غنی‌سازی اورانیوم عنوان کردند.

در مقابل امروز خطیب‌زاده با بیان اینکه «در ابتدای گفت‌وگوها در دولت جدیدی هستیم که با حسن‌نیت و عزم و اراده واقعی و باهدف یک سری گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش وارد شده» گفته است طرف‌های ما این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات روز هشتم آذر اولین، دور از مذاکرات در زمان دولت ابراهیم رئیسی است و به پنج ماه وقفه در مذاکرات خاتمه می‌دهد. این مذاکرات اما در حالی برگزار می‌شود که حمله مرگبار حکومت به معترضان در اصفهان، تیتر خبرهای جهان شده و بر آن سایه انداخته است. هنوز روشن نیست که تیم ایرانی با چه نوع درخواست‌هایی به وین می‌آید و آیا آماده انجام اقدامات لازم برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافق هست، یا نه. راب مالی، فرستاده آمریکا در موضوع ایران، چند روز پیش به رادیو «ان پی آر» گفت، منتظر است ببیند تیم رئیسی «وقتی سر میز می‌آیند، چه حرفی برای گفتن دارند.»

آقای مالی گفته بود که اظهارات تاکنونی تیم جدید «زیاد امیدوارکننده نیست». برخی از دیپلمات‌های آمریکایی که در روزهای گذشته با «ایندیپندنت فارسی» صحبت کردند، نیز گفتند امید چندانی به این دور از مذاکرات نیست. یکی از آنان اما گفت: «ما برای غافلگیر شدن آماده‌ایم.»

مالی در پاسخ به برخی از خواسته‌های ایران، از جمله آن که بر فرض آمریکا وعده دهد که هرگز از توافق خارج نمی‌شود، گفت: «این در واقع مثل این است که بگوییم توافقی نمی‌خواهیم؛ فقط چند ماه وقت می‌خواهیم تا برنامه هسته‌ای‌مان را بسازیم.»

از سوی دیگر، فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده کنونی کازرون در مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» گفت محسن فخری‌زاده، چهره هسته‌ای - نظامی سپاه پاسداران که چندی پیش در ایران ترور شد، در زمینه سلاح هسته‌ای «سیستم ایجاد کرده بود.» این از معدود اعترافات مقامات عالی سابق ایران به اقدامات تسلیحاتی فخری‌زاده است.