اومیکرون سفرهای هوایی را به هرج‌ومرج کشاند

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ممکن است این سویه خاص در مقابل واکسن‌های موجود مقاوم باشد و همه‌گیری کرونا را طولانی‌تر کند

۱۳ مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» در میان مسافران دو هواپیما از آفریقای جنوبی به مقصد هلند، ردیابی شده است- Phill Magakoe / AFP

سرعت شیوع «اومیکرون»، سویه جدید ویروس کرونا، و به همان سرعت، اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله با آن، جهان را شگفت‌زده کرده است.

۱۳ مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» در میان مسافران دو هواپیما از آفریقای جنوبی به مقصد هلند، ردیابی شده است. آزمایش کرونای این افراد در میان ۶۰۰ مسافر دو پرواز مزبور، مثبت بوده است. وزیر بهداشت هلند گفته است که این احتمالا «قله کوه یخ» است و موارد بسیار بیشتری از ابتلا به این سویه، در هلند وجود دارد.

هم‌اکنون سویه اومیکرون در بریتانیا، ایتالیا، هلند، دانمارک، بلژیک، بوتسوانا، اسرائيل، و هنگ‌کنگ ردیابی شده است.

بسیاری از کشورهای جهان، از جمله اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، و کشورهای دیگر اروپایی مرزهای هوایی خود را به روی مسافران کشورهای جنوب آفریقا بسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بریتانیا استفاده از ماسک صورت بار دیگر در اماکن عمومی ،از جمله فروشگاه‌ها و وسایل ایاب و ذهاب عمومی، و نیز آزمایش کرونا و قرنطینه برای مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، الزامی شده است. هرچند هنوز معلوم نیست که سویه اومیکرون به سومین دوز واکسن‌های موجود چه واکنشی نشان دهد، دولت بریتانیا برنامه واکسیناسیون سومین دوز را تسریع کرده است.

الیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، نیز روز یکشنبه گفت هرچند هنوز در آن کشور سویه اومیکرون ردیابی نشده است، احتمالا موارد آن «ظرف چند ساعت آینده» دیده خواهد شد. فرانسه هم‌اکنون با افزایش تعداد بیماران بخش مراقبت ویژه و ۳۷ هزار مورد جدید ابتلا تنها در روز شنبه، در چنگال پنجمین موج سرایت ویروس کروناست.

در آلمان، روز شنبه دولت محلی ایالت باواریا اعلام کرد که دو مورد ابتلا به سویه اومیکرون در آن منطقه ردیابی شده است. هر دو بیمار از آفریقای جنوبی وارد آلمان شده بوده‌اند. ایالت غربی «هِس» نیز از احتمالِ شناسایی یک مورد آلودگی به سویه اومیکرون خبر داده است.

نخستین مورد آلودگی به کرونای اومیکرون در ایتالیا، روز شنبه در بیماری که اخیرا به کشور موزامبیک سفر کرده بوده است، ردیابی شد. اما به گفته مسئولان، آن فرد و اعضای خانواده او در سلامت کاملند.

در جمهوری چک نیز یک نفر با ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا با عوارضی ملایم، در بیمارستان بستری شده است.

این‌ها همه یک روز پس از اعلام نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در بلژيک رخ داده است که آن را در مسافری که از مصر به کشور بازگشته بود، ردیابی کرده‌اند. 

بشیر مدحی، ویروس‌شناس اهل آفریقای جنوبی، می‌گوید: «کشورهای پیشرفته غربی با ساده‌لوحی خیال می‌کنند که با انزوای کامل کشورهای جنوب آفریقا، می‌توانند از گسترش این سویه ویروس جلوگیری کنند. اما ویروس هم‌اکنون راه خود را در میان این جوامع از طریق افرادی که حتی به این منطقه سفر نکرده‌اند، باز کرده است.»

اعلامیه هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون را «سویه‌ای نگران کننده» توصیف کرد. این نهاد می‌گوید این احتمال وجود دارد که این سویه خاص در مقابل واکسن‌های موجود مقاوم باشد و همه‌گیری کرونا را طولانی‌تر کند.

بیشتر از جهان